Full version: Mina fina dahlior
Phol
Vi ska bygga en carport på vår tomt och tyvärr ryker därmed min rabatt där jag brukar ha mina dahlior och en del andra fina sommarblommor. Har lite funderingar ifall jag skulle kunna göra en blomsterbädd mitt på gräsmattan i stället då jag verkligen inte vill göra mig av med mina dahlior. Det är sex stycken och dom brukar bli ca 70-80 cm höga.
Är det någon som vet hur djupt man bör gräva för att förbereda en bädd? Funderar på att använda rabattjorden att plantera i för den är näringsrik och fin. Är det opraktiskt att göra bädden cirkelformad? Tänker mig att ha någon typ av stenar eller plattor för att avgränsa planteringen.
Tacksam för tips.
rolleyes.gif

//Ulla
HelenN
Hej!
Du behöver ha ett 30 cm jordlager som de har att rota sig i. Det enklaste är ju att lägga papperstidningar direkt på gräset o sen göra en upphöjd rabatt. Då kan du ha staket eller stenar runt om. Vanlig rabattjord är ok, blanda gärna i lite torv & kogödsel.
ingrids
Jag tror att du är inne på rätt spår när du funderar på avgränsning mot gräsmattan. En plattrad som du kan köra gräsklipparen in över och som har en rotspärr under sig som hindrar gräsmattan från att ta sig in i din rabatt är ingen dum idé.
Om du är tveksam till ö-tanken - finns det någon "kant" mot carporten du kan anlägga din nya rabatt mot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon