Sussgirl
23-04-2008, 20:15
Någon som vet när det är bästa tiden att gödsla rhododendoron?
Vilken gödsel är bäst? Ska man köpa rhodo gödsel eller vad anser ni?
Planterade buskarna förra året men tror nog de skulle behöva lite "godis" för att växa på sig.
/Susanne
Jan Lindgren
23-04-2008, 20:22
Hej!
Du kan gödsla nu. Har du naturligt sur jord så kan du använda NPK med spårämnen. Är det kalkrik mark där du bor så använder du något surgörande gödselmedel.
MVH
Jan Lindgren
Solstorm
23-04-2008, 21:07
Jan Lindgren är expert på området, så du får bäst råd av honom.
Jag såg tydliga tecken på brist av något slag hos mina nu i vår. Gav dem lite blåkorn, lite påsko, yttepytte lite stenmjöl och ovanpå alltihop okalkad och ogödslad torv. Rejält med vatten på så att surheten från torven åker ner i marken. Tror att det går rätt bra det också.
Jan Lindgren
23-04-2008, 21:16
Hej!
Förnekar bestämt att jag är expert.
MVH
Jan Lindgren
Solstorm
23-04-2008, 21:25
CITAT (Jan Lindgren @ 23-04-2008, 22:16)

Hej!
Förnekar bestämt att jag är expert.
MVH
Jan Lindgren
Ha. Jag tycker att du visar att du kan jättemycket. Finns det någon utmanare som vågar sig på att säga att han/hon kan mer?
Lotta i Gbg
23-04-2008, 22:15
Jag vill bara tillföra till det Jan skrev att du inte ska gödsla så mycket senare.
nookeness
03-05-2008, 13:29
Jag är ingen expert på rhododendoron men jag har testat Baralith från www.ha-tradgard.nu och en viss skillnad tycker jag att man ser... kanske värt ett test?
Hjälp, jag har inte gödslat mina Roddisar nånsin! dom står så att de får en massa eklöv under sig varje år som jag låter ligga kvar och jag gör inget alls med dom

Kanske skulle börja intressera mig mer för dem...det har liksom bara varit en sån där växt som är så "självständig"...
Hej
Jag vill säga att ni kan gödsla nu men nu kan ni gödsla med gödsel som har mycket kväve liksom hönsgödsel eller Rodonderon speciell gödsel , men efter blomning slut kan ni gödsla med gödsel som rik på fosfor P eller kalium K.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.