Lavin
Jag letar efter alternativ rosodling, har för mycket kvarter med buxbom, rosor, lavendel och daggkåpa. Vill ha rosornas vackra historia, blommor och doft, men ha en friare odling.

Antar att det begränsas något av att de vill ha sol, men är det någon som har fotograferat alternativ till dedn klassiska rosgården? Funderar på vilka växter man kan samplantera med som inte skymmer eller tar över.

Tänkte på lite större austin-rosor, som constance spry, och kanske lite vita gamla, som alba maxima. De växer ju något på höjden och borde kunna hävda sig.

jag har tänkt använda ett hörn av trädgården där det ligger lite jordhögar. Skulle vilja ha en vild känsla med slingrande barkgång, ha otraditionella växter som ger rosorna ett nytt sammanhang. Tanken är att ledas in på en mörkare del och sedan komma ut i köksträdgården med gräsgång, uppstammade krusbär och odlingsfyrkanter.

Det ska gärna vara något tätare, mörkare färger. Var inne på gräs men det blir rätt formellt ändå. Stenar kanske? Ett alternativ kanske kunde vara en variation på Molins plommonlund, med slängande honungsrosor. Men verkligen gärna bilder, för att jag känner att jag har kört fast...

Stiffe
Tyvärr, men jag har inga bilder på det jag tänker beskriva. blush.gif Jag har ett rossnår, bestående av Rosa Majalis Foecondissima. Från början var det 2 buskar vid tomtgränsen, men de spred sig med rotskott ut i gräsmattan, och svag som man är för rosor så nänndes jag inte köra över dem med klipparn. dunno.gif Nu är det ett Majalissnår på sisådär 3x5m. Höjden ligger på ca 1.5-2m. Jag har hjälpligt försökt hålla en gång igenom, och har upptäckt att det är rätt fräckt. Funderar på att röja bättre och lägga en "vild" stengång igenom snåret. yes.gif
Det behöver naturligtvis inte vara Majalis, inte heller en enda sort, men det bör vara buskar som blir uppåt 2m höga och hyfsat täta, så att man inte ser över eller rätt igenom. Dessutom är det nog en fördel om rosorna växer som Majalisen, dvs rel smalt och upprätt utan kraftigt överhängande grenar, annars behöver man nog jobba hårt och idogt med sekatören. Man vill ju inte riskera ögonen när man ska gå igenom. För att upplevelsen ska bli total, så att man går i spinn, så rekomenderar jag starkt doftande rosor. yes.gif Tänk att gå in, inte bara i ett blommande rosensnår utan i ett veritabelt doftmoln av rosor, och att kunna beskåda blommorna på armlängds avstånd i ögonhöjd. Man kan bli salig för mindre. angel_not.gif
Stefan
Lavin
Tack för ett kul och brutalt svar! Köra över rosor med gräsklippare? Så långt i utvecklingen har jag nog inte kommit är. Bra tips på högväxare annars. Börjar känna att den mörka djungelkänslan kan vara svår att förena med rosor. Tanken nu är nog klotkörsbär, mörkröda rosor (som matchar färgen på stammen) hostior och nåt gräs. Kanske vajande allium för höjd. Vita isåfall. Eller anisisop som är rätt höga med, och växer snyggt.

Hur tätt kan man ha träden utan att rosorna skuggas ihjäl? Eller växer klätterosorna i takt med träden så att de "hänger utanpå" och får sol? Ytan är ca 12*8 meter, tänkte ha tre träd på vänster sida om den slingrande gången och ett på högra. Det blir lite tätt men jag vill inte att träden ska bli för stora. Sen kanske grupper om tre med austinrosor, och två trädklättrare. Nåt enhetligt, mjukt på marken man kan springa tvärs över. Ruggar av vita isop och bollar. Lite vita höstanemoner... ja, det kan ju bli hur mycket som helst...

Har bläddrat lite i böckerna hemma men det verkar som om rosor har sina trogna följeslagare som inte ändras så myckte, antagligen just för att inte förstöra för rosorna.

Maja N
Jag har helt förälskat mig i den gammaldags torpträdgårdsstilen. För att få fram den ovårdade känslan varvar jag rosor och perenner med vackert krokiga grenar, nedsågade stammar där mossa och revsuga klättrar, en hög med ved som tillsynes blivit liggandes där tickor skjuter fram. Här får tiden ha sin gång , naturen får ta över.
Stiffe
Om jag har förstått rätt så tänker du dig klätterrosor i ett par av träden (klotkörsbär). Kan nog funka. Jag vet inte hur höga/stora klotkörsbär blir, men försök att välja rosor som blir ungefär lika stora. Många klätterrosor blir ju inte så stora, och andra såsom t ex Rosa Helena, kan bli för stora på småväxta träd. Jag vet inte vilken zon du bor i, men höjden/storleken på rosor hänger ju, till viss del, ihop med zonen, dvs ju kallare klimat desto mindre blir rosen, och höjdangivelsen brukar vara angiven för zon 1 (el 0 ibland!). Å andra sidan kan jag ju nämna att jag har en vanlig nyponros som växer intill/under en tall, och den har tagit stöd av tallen och klättrat upp, högt upp. Skulle tro att den är uppe på 5-6m höjd i tallen! Så det så. yes.gif
Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon