Jag letar efter alternativ rosodling, har för mycket kvarter med buxbom, rosor, lavendel och daggkåpa. Vill ha rosornas vackra historia, blommor och doft, men ha en friare odling.
Antar att det begränsas något av att de vill ha sol, men är det någon som har fotograferat alternativ till dedn klassiska rosgården? Funderar på vilka växter man kan samplantera med som inte skymmer eller tar över.
Tänkte på lite större austin-rosor, som constance spry, och kanske lite vita gamla, som alba maxima. De växer ju något på höjden och borde kunna hävda sig.
jag har tänkt använda ett hörn av trädgården där det ligger lite jordhögar. Skulle vilja ha en vild känsla med slingrande barkgång, ha otraditionella växter som ger rosorna ett nytt sammanhang. Tanken är att ledas in på en mörkare del och sedan komma ut i köksträdgården med gräsgång, uppstammade krusbär och odlingsfyrkanter.
Det ska gärna vara något tätare, mörkare färger. Var inne på gräs men det blir rätt formellt ändå. Stenar kanske? Ett alternativ kanske kunde vara en variation på Molins plommonlund, med slängande honungsrosor. Men verkligen gärna bilder, för att jag känner att jag har kört fast...