Tullia
För ett tag sedan berättade jag om hur en del av vår trädgård hade brunnit och brandskadats. Många av er trodde att träden nog ändå hade klarat sig och att de nog skulle kunna repa sig.

Under veckorna som gått har jag dock blivit mindre och mindre hoppfull. För några dagar sedan frågade vi en lite kunnigare person som var här och tittade. Hon skrapade lite på barken här och var och förklarade sedan att det var kört. Det enda träd som kanske överlever är en stor silvergran som dock blev så skadad att den aldrig kommer att bli snygg.

Börja om från början, börja om på nytt...
Wilmer
trostar.gif

Vill du ha fröer eller sticklingar?
Sussie F-Flower
...aldrig ska man sörja, tider som har flytt...

Stackars ER!!!

Jag är väldigt okunnig i "branschen" men mina f.d. grannar som fick sin bostad förstörd vid brand, så även vissa träd, buskar och växter... menade annorlunda...

Det sades även den gången, att allt var förstört. Familjen fick inte ut det dom borde ha fått från sitt försäkringsbolag pga viss tvist...

De hade inte råd att plantera nytt, så det fick vara. Efter 2 eller 3 år så "sköt" de gamla/unga träden nya rotskott ändå...

(kanske beror på vad man har för sorts träd...???)

Jag har ingen aning. Ett tips bara: Gräv inte upp och släng. Vänta något år tills ni vet att det verkligen är dött!

kompiskram.gif
Tullia
Tack för erbjudanden och tips. Eventuellt måste vi ta ställning för att prata med försäkringsbolagen.

Vi vet inte heller riktigt hur vi vill ha det i trädgården. Den var inte optimalt planerad som det var, och att då behålla den lösningen för att det eventuellt skjuter rotskott...

Den stora granen kan inte kompensera så mycket med rotskott i alla fall. Och rotskott på björkar... wink.gif

Forsythiorna borde det väl vara en vettig chans att de skjuter rotskott på kanske. Även om vissa av dem blev mycket illa tilltygade.

Blodhasseln då? Vad tror ni?

Känns ändå som om man lika gärna kan flytta dessa buskar nu, när de ändå måste klippas ner. Sätta dem på alternativa ställen.

Rent generellt är inte så många av träden och buskarna dyra att plantera nya. Det är det "uppvuxna" vi sörjer.

Just nu behöver jag tid att tänka och planera. Sedan ska jag tigga och köpa fröer och sticklingar!
skogstroll
kompiskram.gif trist för dig att uppvuxna träd försvunnit. En hassel kan kanske hämta sig. Fast nu får du ju planera istället smile.gif Finns ju hyfsat stora träd man kan köpa i alla fall!
Bettis
Jag har massor med perenner om du behöver hör bara av dig.
Tullia
Tack alla!!! smiley_small_hug.gif
netaave
Buskarna kommer igen fort men du ska nog klippa bort allt skadat.
Tänk på att en del skadedjur trivs i brunna träd om dom står lite "vilt" om ni har skogstomt så va lite uppmärksam, kanske lika bra ta bort dom för att vara på den säkra sidan isf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon