Anma
Vi ska bygga gäststuga i nästa vecka och jag har nu kommit fram till att två pioner står helt fel och behöver flyttas. Men de är ju så känsliga nu när de tittar fram med spröda små skaft...
Så när gör jag det bäst? Flyttar dem, alltså. Nu och är extra försiktig eller kanske efter blomningen eller vänta till hösten? Pioner kan ju vara kniviga att att flytta och vill absolut inte ha ihjäl dem!

Sen köpte jag tre små hostor i våras på "bakluckan" (loppis) . De var delade från en större planta och nu undrar jag hur stor behöver de bli för att jag ska kunna dela dem igen? Vill ha två meter hostarabatt så småningom, nu står där en liten med tre små piggar som tittar fram ur jorden. Tror nog att det finns mer på väg upp men de har inte hunnit ännu. Tror ni jag hoppas på för mycket för att kunna dela dem iår? När i såfall?
Fenja
Vill du att pionerna ska blomma i år så ska du nog vänta till i höst med att flytta dem. Hosta växer väl i och för sig till sig ganska fort, men att dela dem varje år är kanske lite i häftigaste laget... Jag delar mina vart 3-4 år ungefär.
Mvh
Fenja
Anma
Tack för svar! Vill inte gärna mista årets blomning, de är ju så otroligt vackra! Så om de funkar att ha kvar till hösten så får dom vara det, de hamnar en meter framför ingången till stugan... Inte så lyckat! Funderade ett tag på att flytta gäststugans plats istället men kom fram till att det är viktigare att stugan hamnar där man vill ha den, blir svårt att flytta sedan om jag blir missnöjd, lättare att flytta pionenrna... smile.gif
Anic
Jag flyttade mina pioner när de höll på att titta fram genom marken och delade dem i två, och de blommade snällt samma år(jag hade inget val, det var till att flytta dem eller slänga dem som gällde vid dräneringen). Trots att de fick flytta från varmt och skyddat läge vid huset till ett blåsigt läge med mindre sol.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan dela hostan nu. Varje knopp kan bli en planta. Spola bort jorden så ser du lättare var du ska skära.
MVH
Jan Lindgren
Anma
Oki! Ska fundera på pionerna i helgen när vi åker ut igen, risken är ju att de blir nertrampade vid bygget... Kanske bästa att flytta dem nu ändå. Hostorna kanske är värt att dela redan för att få fler fortare, går det så går det, dem betalade jag bara en tia styck för.
CillaM
CITAT (Anma @ 24-04-2008, 21:21) *
Oki! Ska fundera på pionerna i helgen när vi åker ut igen, risken är ju att de blir nertrampade vid bygget... Kanske bästa att flytta dem nu ändå. Hostorna kanske är värt att dela redan för att få fler fortare, går det så går det, dem betalade jag bara en tia styck för.

Ställ hinkar/eller baljor över pionerna när ni bygger, plocka bort dom när ni inte håller på. Jag själv fick pratat med snickarn idag där jag bad honom att vara aktsam mot min buskpion. Han tittade lite skeptiskt på mig o frågade: vilken då?? Jo den där sa jag, och pekade på några pinnar whistling.gif .... och så började jag förklara hur vackra de är när de blommar.. då fattade han giggle.gif En jättego snickare med andra ord!
Anma
Hinkarna var ett bra tips! Tack!
annagranq
det är en myt att det inte går att flytta pioner (sa dom i första säsongens söderläge bla) det som är viktigt är att inte sätta dom djupare än tidigare. Jag har flyttat pioner på våren och markerat med snöre på stammen/roten så att dom kommer på exakt samma läge i jorden varken ytligar eller djupare, sen har dom blommat lika mycket och frodigt som tidigare....lycka till
Lilla Sibirien
Jag har också flyttat på pioner, stora bamsingar som fyllde hela skottkärran och lite mer därtill, det gick inte att få upp hela rotsystemet. De grävdes upp på våren och de blommade fint på sommaren. tummenupp.gif
Viktig är att de inte planteras djupare än vad de stod tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon