LottaV
Jag måste flytta ett päronträd, som står alldels för kallt och blåsigt till. (Tänkte inte riktigt till och visste väll inte hur vindarna gick då jag planterade på våran nya tomt)

Därför tänkte jag flytta det intill husväggen där det kan stå i lä. Ska också i år köpa ett till päronträd, för att ersätta det som är halvdött. Någon som har erfarenhet från zon 5 om när man skall flytta resp nyplantera?
Det som står i trädgårdsböcker gäller väll säkerligen inte för min zon.
KURT
Hur länge har det stått där - hur stort är det? Flytta före lövsprickningen, man kan använda en presenning runt rotklumpen, så hålls den i hop och tappar inte så mycket jord. Vattna ordentligt i fler veckor efter flytten, eftersom trädet förlorat många små rötter.
LottaV
Det har stått på sin plats i 2 år i sommar, före det stod det hos en vännina ett par år. Jag fick trädet då de skulle bygga om sin altan och det var ivägen. Trädet är ganska litet då jag beskar det rätt ordentligt förra våren.
Cilla
I zon 5 brukar man omplantera och plantera på våren så att växterna hinner rota sig inför vintern.
Om trädet är litet och du ska ställa det intill vägg kan du beskära det som ett tvådimensionellt träd så småningom. Men låt det behålla den gren- och bladmassa den har nu så att den får energi att rota sig.

När man stälelr intill vägg är det bra att inte ställa för nära inpå, det är för torrt där. Ställ så att trädet lutar inåt väggen. vattna regelbundet under denna vår och sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon