Full version: Prakthäggmispel
*Digitalis*
Igår köpte vi 30 häckplantor prakthäggmispel, ca 50 cm höga kvistar. Behöver man beskära dem vid planteringen? Vi vill gärna ha upp häcken i höjd så fort det bara går, finns det några knep? Troligtvis kommer den att få vara relativt friväxande, med lättare ansning vid behov. Hur hög blir den tror ni? Runt 3 m hade varit perfekt. Hur gör man för att få häcken att bli buskig och tät? Eller sköter den om det själv med rotskotten? Kan man stimulera tillväxten av rotskott på något sätt? Hur lång tid tar det innan den blivit i alla fall 1,5 m hög tror ni?

Tacksam för svar!
Betty
Man klipper inte häggmispel vid planteringen. När häcken har etablerat sig och vuxit en sommar efter planteringen klipper man ner den till 15-20 cm antingen på hösten eller tidigt på våren. Året efter klipps de nya skotten ca 20 cm över förra beskärningsstället. Man fortsätter att bygga upp häcken med en årlig beskärning. Man klipper även på sidorna.
Ska häcken vara friväxande så låter man den utvecklas naturligt efter den första klippningen ner till 15-20 cm. Om vissa plantor eller delar av häcken växer kraftigare så kan man gallra genom att klippa bort de kraftigast växande grenarna ändå nere vid marken.
Vår häggmispelhäck är inte friväxande så det tog ca 6-7 år med årliga klippningar att få upp den till ungefär 2 meters höjd. Det går fortare med en friväxande, häggmispel är snabbväxande.
*Digitalis*
Usch, måste man verkligen beskära häcken så kraftigt nästa vår? Vi är i desperat behov av att få upp den i höjd så fort det bara är möjligt, så att den kan täcka mot grannen.
Betty
Nedskärning till 15-20 cm över marken är nödvändig för att få en häck som är tätt förgrenad ända nerifrån. Häggmispel är som sagt snabbväxande, om bara några år kommer ni att ha en jämn och tät häck. Ha lite tålamod så här i början det kommer att löna sig, jag lovar. yes.gif
*Digitalis*
Några år...suck och stön. Haha! Vill ju ha en tät och hög häck NU. Men jag ska ha tålamod, jag lovar. innocent.gif
gasabäck
Ja hav tålamod. Vi har en häggmispelhäck, bor i zon 4 (3 i gynnsamt läge) och den är 5 år gammal och jag klippte stenhårt ner den efter första året till runt 15 cm. Det var hemskt. Jag ville ha den som skydd mot vägen. Och efter den hårda beskärningen blev det ju inget skydd. Trädgårdsmästaren visste vad ha sa och sen växte den som sjutton. Jag har beskurit den ytterligare 2 gånger sedan dess, ganska hårt. Och nu är det över 2 meter lång och fin och tät. Det går inte att se genom den. Från ifjol har jag släppt den fritt, vi bor på landet och jag känner inte att jag behöver ha den sådär superjämn. Och den är verkligen jättefin. Väldigt vacker i blom. Så skär ner den hur hemskt den än känns. Det är värt det, den bli så tät och fin sedan.
joz
CITAT (Betty @ 24-04-2008, 23:41) *
Nedskärning till 15-20 cm över marken är nödvändig för att få en häck som är tätt förgrenad ända nerifrån. Häggmispel är som sagt snabbväxande, om bara några år kommer ni att ha en jämn och tät häck. Ha lite tålamod så här i början det kommer att löna sig, jag lovar. yes.gif

om plantorna har flera grenar redan från starten, måste man klippa ner den året efter planteringen då också ?
Tjosan
Jag antar att svaret är ja. Jag köpte 2 häggmispel som buskar. och de skulle beskäras året efter.. oj vad skott det kom..
Nu har jag beställt 10 st. häckplantor. är bara en pinne på dem misstänker jag.. :/
Betty
Ja joz, svaret är ja, klipp av alla grenar ner till 15-20 cm oavsett om plantan har få eller flera grenar.
joz
CITAT (Betty @ 05-05-2008, 20:45) *
Ja joz, svaret är ja, klipp av alla grenar ner till 15-20 cm oavsett om plantan har få eller flera grenar.

ok, misstänkte att svaret skulle bli så. vilken tid ska man börja vässa saxen då, planterade dom för nån vecka sen. och det verkar som dom är på väg att få blad nu, så förhoppningsvis har planteringen lyckats.
har vissa problem med att avgöra hur mycket man ska vattna dock. så om nån har bra tips och råd på det så vore det bra.
Karrolina
Hej!

Nu klipper jag in och undrar om det samma gäller en buskplanta häggmispel jag satte hösten -06. Jag klippte inte alls ner den för jag visste inte att man skulle. Den växte inget i somras... Är det därför? Ska jag klippa ner den nu? Den ser ut att ka tagit ganska bra fart nu men den kanske blir bättre om jag klipper ner den?

Karrolina
Betty
CITAT (Karrolina @ 06-05-2008, 15:06) *
Hej!

Nu klipper jag in och undrar om det samma gäller en buskplanta häggmispel jag satte hösten -06. Jag klippte inte alls ner den för jag visste inte att man skulle. Den växte inget i somras... Är det därför? Ska jag klippa ner den nu? Den ser ut att ka tagit ganska bra fart nu men den kanske blir bättre om jag klipper ner den?

Karrolina

CITAT (Betty @ 24-04-2008, 12:57) *
Man klipper inte häggmispel vid planteringen. När häcken har etablerat sig och vuxit en sommar efter planteringen klipper man ner den till 15-20 cm antingen på hösten eller tidigt på våren. Året efter klipps de nya skotten ca 20 cm över förra beskärningsstället. Man fortsätter att bygga upp häcken med en årlig beskärning. Man klipper även på sidorna.
Ska häcken vara friväxande så låter man den utvecklas naturligt efter den första klippningen ner till 15-20 cm. Om vissa plantor eller delar av häcken växer kraftigare så kan man gallra genom att klippa bort de kraftigast växande grenarna ändå nere vid marken.
Vår häggmispelhäck är inte friväxande så det tog ca 6-7 år med årliga klippningar att få upp den till ungefär 2 meters höjd. Det går fortare med en friväxande, häggmispel är snabbväxande.

Jag skulle väntat till mitten av juli.
Karrolina
CITAT (Betty @ 06-05-2008, 18:01) *
Jag skulle väntat till mitten av juli.

Så då ska jag alltså skära ner den fast den har stått i jorden och vuxit i 1,5 år? Suck...
Betty
CITAT (Karrolina @ 06-05-2008, 19:58) *
Så då ska jag alltså skära ner den fast den har stått i jorden och vuxit i 1,5 år? Suck...

Jag förstår att det kan kännas lite trist - men så skulle jag ha gjort i alla fall. Det du vinner på det är: Buskar som är väl förgrenade ända nerifrån marken. Det är mycket finare med en häck som är tät hela vägen än en som är gles nertill och tätare upptill. Tro mig! Ha tålamod, häggmispel är faktiskt en av de snabbast växande busksorterna vi har tummenupp.gif
joz
CITAT (Betty @ 05-05-2008, 20:45) *

gäller det spicatan också ? hur mycket per år ska man klippa den sen ? kommer ju ta evigheter för den att bli hög om man bara låter den växa 15-20cm per år ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon