ASAH
Jag har tyvärr spillt mossmedel på trädgårdsgången som gjort att jag fått rostfläckar på mina betongplattor? Har sökt och sökt på nätet men inte hittat något om huruvida det går att få bort det eller ej?

Sista chansen är väl att försöka pilla upp dem och vände på dem men det verkar dumt om det går att få bort dem på något sätt. Någon som vet något?
KURT
Betong borde inte vara känsligt för svaga syror:

http://school.chem.umu.se/Experiment/16
Sussie F-Flower
Vad har mossmedlet för "verksam substans"?
KURT
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-04-2008, 16:47) *
Vad har mossmedlet för "verksam substans"?

Det bör ju vara Fe(II)SO4, men sedan kan ju de lösliga Fe-jonerna bilda olösliga Fe-oxider.
Sussie F-Flower
Testa något effektivt toalettrengöringsmedel som innehåller fosforsyra (inte saltsyra då det kan förstöra betongen). Bör innehålla minst 2,5%. Ph-värde helst under 2. Använd koncentrat.

Låt det ligga på en stund, borsta lite efter ett tag och se om det släpper. Kanske måste ligga på en stund till...

Jag har "tagit" rost med det, på både på staket, altangolv och handdukar. Har aldrig provat på betongplattor så du får se själv om det funkar.

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon