hoyagalning
24-04-2008, 12:55
Min Flammentanz har stått i kruka alltför länge i väntan på att flytta ut och nu är det dags! Men jag undrar hur långt ut från väggen ska den planteras? Har inte köpt spaljé ännu så en sådan måste få plats bakom senare. Hur är det med droppet från taket, vi har tyvärr ingen hängränna där (ännu)?
Någon som har tips och råd?
Jag tror att jag har läst en halvmeter.
Men det beror på takdropp också. Det får inte droppa på rosen. Hamnar den för nära väggen får den det för torrt, och det är nog inte bra för huset heller med rosenrötter så nära inpå. Fast ibland undrar man när man ser hus i gatumiljö med rosor planterade alldeles intill i ett litet hål i asfalten... men jag antar att du är ute efter optimala växtbetingelser.
hoyagalning
24-04-2008, 14:51
Tack! Då kör jag på 1/2 meter!
Vi ska sätta upp hängrännor sedan så förhoppningsvis får den inte så mycket dropp.
Okej, hoppas att det blir bra och att jag inte har vilselett dig
Sussie F-Flower
24-04-2008, 16:41
Jag har min också ca en halv meter från väggen....
Hej
jag vill säga att 30-40CM det räcker.
Lycka till, H: Bassam

Jag gick ut och mätte, vår Flammentanz är planterad 60 cm från väggen. Vi har en ganska bred kant med singel runt huset, betongplattor mot rabatten, där kan man röra sig lätt på sommaren och kan klippa och pyssla med rosorna från baksidan, rensa ogräs. Klätterrosorna kan man förstås inte komma bakom då man binder upp dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.