|
*Ulrica*
24-04-2008, 13:40
OBS! NEDANSTÅENDE IDÈ ÄR INTE BRA.... det börjar komma mögel efter bara 3-4 dagar. På mina är det nu vitt "ludd" mellan toarullarna... Detta har säkert redan någon kommit på men om ni inte har det så har jag en idé som jag har provat. I stället för att köpa en dyr lyxpluggbox så har jag gjort en själv, alldeles gratis! Bra bland annat till förkultivering av lukärter och andra ärtväxter med långa, ömtåliga rötter. Visst är den lik sin "fina" kusin! Du behöver: 2 gratis smågodislådor från närbutiken (den ena med lock) 16 toapappersrullar Så här gör du: Gör några hål i botten på den ena godislådan och fyll den till 5 cm. med bra planteringsjord. Ställ i 16 toapappersrullar och fyll dem till 3/4 med samma jord. Lyft upp och släpp det hela mot underlaget några gånger för att packa jorden lite. Fyll på med lite såjord i varje rulle. Lägg i en till 2 ärtor i varje toarulle (blötlägg 1 dygn innan) och tryck till lite. Vattna och fyll på med lite mer såjord eller sand. Klipp ner den andra godislådan så att den bli ungefär hälften så hög och sätt på den som ett lock (gör ev. hål i botten för ventilation). Ställ hela paketet på gödislådelocket i rumstemperatur tills det gror. När du ska plantera ut så ta bort toapappersrullen försiktigt så att rötterna kommer i kontakt med omgivande jord. [attachment=17245:pluggbox1.jpg]---[attachment=17243:lyxpluggbox.jpg] Gratis, enkel pluggbox. ----------------------------------------Dyr lyxpluggbox.
KANONFIN  och den är snyggare än sin dyrare variant, här ska samlas toarullar............ CITAT (*Ulrica* @ 24-04-2008, 14:40)  Detta har säkert redan någon kommit på men om ni inte har det så har jag en idé som jag har provat. I stället för att köpa en dyr lyxpluggbox så har jag gjort en själv, alldeles gratis! Bra bland annat till förkultivering av lukärter och andra ärtväxter med långa, ömtåliga rötter. Visst är den lik sin "fina" kusin! Du behöver: 2 gratis smågodislådor från närbutiken (den ena med lock) 16 toapappersrullar Så här gör du: Gör några hål i botten på den ena godislådan och fyll den till 5 cm. med bra planteringsjord. Ställ i 16 toapappersrullar och fyll dem till 3/4 med samma jord. Lyft upp och släpp det hela mot underlaget några gånger för att packa jorden lite. Fyll på med lite såjord i varje rulle. Lägg i en till 2 ärtor i varje toarulle (blötlägg 1 dygn innan) och tryck till lite. Vattna och fyll på med lite mer såjord eller sand. Klipp ner den andra godislådan så att den bli ungefär hälften så hög och sätt på den som ett lock (gör ev. hål i botten för ventilation). Ställ hela paketet på gödislådelocket i rumstemperatur tills det gror. När du ska plantera ut så ta bort toapappersrullen försiktigt så att rötterna kommer i kontakt med omgivande jord. [attachment=17245:pluggbox1.jpg]---[attachment=17243:lyxpluggbox.jpg] Gratis, enkel pluggbox. ----------------------------------------Dyr lyxpluggbox.
skogstroll
24-04-2008, 14:34
här ska gås på toa!!!  snyggt!!
*Ulrica*
24-04-2008, 15:34
Kul att ni tom. tyckte den var snygg, inte bara smart... Om man inte har en massa toarullar kan man ju ha en toapappersrulle som form och rulla tidningspapper/brunt packpapper runt och en liten tejp så får man pappersrullar i stället, fungerar precis lika bra!
Sussie F-Flower
24-04-2008, 16:31
Anna i Åkarp
24-04-2008, 17:27
Smart! Tack!
smuleborg
24-04-2008, 18:02
Kanon, det ska jag testa nästa säsong. Jag slänger förövrigt aldrig toarullar, de är hur bra som helst i kaminen för att få upp en eld. Kan rekommenderas.
Kilmister
25-04-2008, 01:11
Annars är PVC rör ifrån rörmokarn billigt i sammanhanget, som desssutom kan återanvändas och ej heller möglar ett hett tips. Kapas enkelt med valfri såg.
CITAT (smuleborg @ 24-04-2008, 19:02)  ......./Jag slänger förövrigt aldrig toarullar, de är hur bra som helst i kaminen för att få upp en eld. Kan rekommenderas. Tack för tipset!  Att så luktärter i toarullar har jag provat en gång men kommer inte att göra det igen, tyckte att det blev för äckligt med allt svart mögel.
*Ulrica*
25-04-2008, 09:12
CITAT (Betty @ 25-04-2008, 08:45)  Att så luktärter i toarullar har jag provat en gång men kommer inte att göra det igen, tyckte att det blev för äckligt med allt svart mögel. Åh, urk... det låter inte mysigt nä... jag får rapportera om hur mitt försök framskrider då...
Hallonpaj
25-04-2008, 10:18
Har ett annat tips! Granplantor kommer i pluggboxar, försök få tag på sådana om ni ser att det planteras någonstans! Ska lägga in en bild sen.
Tom mina barn vet att de inte får kasta toarullarna...... Jag använder mina med samma metod till luktärter, bönor osv. Ja alla klättrare med ömtåliga rötter. Funkar ka  non.
Lady Hamilton
28-04-2008, 12:02
Jag har testat toarullar och jag gör inte om det  det blev en mögel odling och det gillar inte jag. Och jag har testat Granplant pluggboxar och de var jätte bra tills jag skulle försöka få ut plantorna  ..........hålet i botten är alldelens för litet och rötterna hade trasslat in/ut sig genom springorna ..........så det var inget "hit" det heller. Jag t o m testade att såga/knipsa bort det som var längst ner men gav upp även det.  det var för tids ödande och blev inte jämna kanter heller Så numera håller jag mig till plugg-boxarna  men Jag ville ju testa först och se om det gick  ..........kan hända att de som testat förut inte varit lika "smart" som jag var........  men nu VET även jag att det inte fungerar. Men lycka till ni andra som vill testa
Håller med om att toarullar bara möglar, inte värt besväret. Däremot är jag jättenöjd med mina granplantpluggboxar odlar i dem, 12 stycken x 40 plantor, för tredje året i rad nu. Allt passar inte att odla i dem, så det blir en hel del i vanliga fyrkantiga små krukor med. Mvh Fenja
CITAT (smuleborg @ 24-04-2008, 19:02)  Kanon, det ska jag testa nästa säsong. Jag slänger förövrigt aldrig toarullar, de är hur bra som helst i kaminen för att få upp en eld. Kan rekommenderas. I de tomma toarullarna så stoppar man lämpligt in de små ljusstumpar av stearinljus man får över ibland, viker in båda ändkanterna så att stumparna stannar kvar i rullen. Tänd på. Två sådana "braständare" och du får garanterat fyr på brasan. Det är lärarna på Räddningsverkets skola i Revinge som har tipsat om metoden....
DET är en bra idé Embees! Tack!  Mvh Fenja
Jag fick också massa svamp och mögel i år efter har sått i toa- och pappersrullarna  , ska inte göra det igen heller.
*Ulrica*
29-04-2008, 09:20
Ja, tyvärr, det var en riktigt dålig idé... Jag håller med Kilmister, Betty, Lady Hamilton, Fenja och Juli S - det blir mögel! Igår tittade groddarna upp och idag är det vitt luddigt mögel mellan toarullarna, tror knappast det kommer att försvinna. Synd... men jag provade iallafall.... Jag ska flytta över dem i något annat... men jag vägrar köpa en pluggbox för 200:- iallafall...
Med tanke på hur mycket den lilla pluggboxen kostar så tyckte jag att jag lika gärna kunde kosta på några kronor till och få ordentliga odlingsresurser. Jag använder uttrycksbrätten från Lindbloms frö ; http://www.lindbloms.se/Lindbloms/88000/90104.html med en uttryckare; http://www.lindbloms.se/Lindbloms/88000/91104.htmlTvå sådana brätten får plats på en underbevattningsbricka från Willab; UNDERBEVATTNINGSBRICKA, 33 X 110 CM ArtNr: 5581[size="1"][/size]
CITAT (embees @ 29-04-2008, 11:39)  Med tanke på hur mycket den lilla pluggboxen kostar så tyckte jag att jag lika gärna kunde kosta på några kronor till och få ordentliga odlingsresurser. Jag använder uttrycksbrätten från Lindbloms frö ; http://www.lindbloms.se/Lindbloms/88000/90104.html med en uttryckare; http://www.lindbloms.se/Lindbloms/88000/91104.htmlTvå sådana brätten får plats på en underbevattningsbricka från Willab; UNDERBEVATTNINGSBRICKA, 33 X 110 CM ArtNr: 5581[size="1"][/size]  WOW, det här verkar vara kanon!!!
embees, vad kostar dina pluggbrädden + underbrickan allstå hela utrustningen tillsammans ?
Jag har förståt att folk är förtjusta i dessa plugg-boxar, men jag förstår inte riktigt om det är värd vad det kostar. Är det riktigt bra för just luktärter eller några andra plantor ?
Jag odlar flera hundra plantor varje vår och visst om man får många plantor på en liten yta är det en fördel, men samtidigt skulle jag nog behöva massa boxar ... = kostar mycket .
Jag odlar tomater, chili och paprika, kålväxter och blommor , nu har ni chansen att övertyga mig om att jag ska odla nästa år i embees pluggbrädd !
CITAT (katah @ 30-04-2008, 22:41)  embees, vad kostar dina pluggbrädden + underbrickan allstå hela utrustningen tillsammans ?
Jag har förståt att folk är förtjusta i dessa plugg-boxar, men jag förstår inte riktigt om det är värd vad det kostar. Är det riktigt bra för just luktärter eller några andra plantor ?
Jag odlar flera hundra plantor varje vår och visst om man får många plantor på en liten yta är det en fördel, men samtidigt skulle jag nog behöva massa boxar ... = kostar mycket .
Jag odlar tomater, chili och paprika, kålväxter och blommor , nu har ni chansen att övertyga mig om att jag ska odla nästa år i embees pluggbrädd ! Underbevattningsbrickan kostade 249 kr för en 2pack på Willab. Deras lite större grejor får man hemkört till dörren med DHL. Suveränt! Pluggbrättena kostade 115 kr för fem st (35 kr/st), uttryckaren kostade 175 kr/st på Lindbloms frö http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/Katalogram.htmlFraktkostnader tillkommer. Visst kostar det en slant, men, jag kan dra upp 520 plantor för samma summa som tre stycken pluggboxar kostar och då får jag bara 147 plantor.
Jo, jag insåg på en gång att din pluggbrädd måste vara en smartare variant när man odlar mycket. min stora fråga är vad är den stora fördelen med dessa pluggar så att jag ska ge upp min gamla metod  ? Sår ni direkt på en och en från början eller är det den första omplanteringen som man planterar i dessa rör ? Finns det någonstans att läsa mer om metoden ? Jag brukar " köpa " alla tokiga sätt som finns bara jag fattar vitsen ! ( odlar med att täcka organiskt sedan 8 år tillbaks och äter LCHF sedan nästan 2 år tillbaks ...  )
CITAT (katah @ 01-05-2008, 18:09)  Jo, jag insåg på en gång att din pluggbrädd måste vara en smartare variant när man odlar mycket. min stora fråga är vad är den stora fördelen med dessa pluggar så att jag ska ge upp min gamla metod  ? Sår ni direkt på en och en från början eller är det den första omplanteringen som man planterar i dessa rör ? Finns det någonstans att läsa mer om metoden ? Jag brukar " köpa " alla tokiga sätt som finns bara jag fattar vitsen ! ( odlar med att täcka organiskt sedan 8 år tillbaks och äter LCHF sedan nästan 2 år tillbaks ...  ) Jag försöker så fröna ett och ett i pluggarna. T ex tomater, chili och paprika. Betydligt lättare när de sedan ska skolas om. Man behöver inte slita sönder rötterna som det gärna blir när man sår flera i samma kruka. För min del som sår massor är det lönt, men ska man inte så så mycket så är det tveksamt.
Kim i det gröna
04-05-2008, 12:52
Hur gör du när du ska skola om plantorna om du har sått olika grönsaker i samma brätte, som kanske gror olika fort? Hur länge ungeför låter du småplantorna stå kvar i brättet innan du skolar om dem?
Kim i det gröna
04-05-2008, 13:10
Vore kul att höra av någon som förhoppningsvis har fått det att fungera med toapappersrullar. Har hört talas om det förut, och tänkte prova själv, men vem vill ha mögel? Antar att det finns något sätt att undvika det. Vem vet något om detta???
Vilken god idé! Själv använder jag äggkartonger när jag sår frön (speciellt väldigt bra med eleverna då krukor tar slut och är dyra) När fröna grott är det bara att sätta ner varje äggdel i jorden den återvimms ju då ... ekologist känns det som -.... och billigt
CITAT (Kim i det gröna @ 04-05-2008, 13:52)  Hur gör du när du ska skola om plantorna om du har sått olika grönsaker i samma brätte, som kanske gror olika fort? Hur länge ungeför låter du småplantorna stå kvar i brättet innan du skolar om dem? Ja det ska erkännas, det kan bli problem när det är olika groningstid på olika växter. Men, man måste inte använda uttryckaren och trycka ut alla även icke grodda. Jag använder ett finger underifrån och trycker ut den/de som behöver skolas om. Plantorna står kvar i brättet tills de åtminstone har fått minst ett bladpar utöver groddbladen och det kan ju variera så det går inte att ange någon tid. Men jag är nöjd med brättena. I de fall där jag har samma groddtid på alla sådda i ett brätte så är uttryckaren suverän. Det är bara att sätta brättet ovanpå uttryckaren och trycka till så är alla plantorna upplyfta och lätta att ta.
hjärtegull
05-05-2008, 15:21
Jag har också testat att sätta fröer i toarullar, och visst fick man lite mögel, men inget som störde mig direkt. Iofs så ställde jag mina rullar på ett fat utan lock, och då samlas det ju inte lika mycket kondens. Men metoden är billig, enkel och bra. speciellt för större fröer som bönor, ärtor och liknande.
Annars så kan jag rekommendera pop-up boxen, 179 spänn, 49 pluggplantor på minimal yta, och du kan använda den i hur många år som helst. Nu låter jag som någon reklamnissa, men jag tycker verkligen att den var bra.
Tack för mig : )
embees, Jag odlar rätt mycket ( lite över tusen plantor / år ) och det verkar bli mer och mer och man på något konstigt sätt trollar fram mer yta i växthuset och förrådet och altanen och värmepannan  Just det läget då man ha plantorna inne är inte så problematisk, familjen har accepterad att det tar 1-2 bord och ett par lysrör från januari, men jag det blir tajt om plats när man ska ha dom i 15-17 grader under lyset innan jag kan flytta dom till mitt växthus ( flyttar i början av april ) Men det där med trassel med rötterna känner man igen så väl, speciellt om man måste vänta en vecka för läng av någon andledning. Jag kan tänka mig att testa din brätte-variant nästa vinter !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|