Varför äter våra hundar så mycket jord?
Är det någon bristsjukdom de har ?
De äter jord och sk-ter jord och kräks jord.
Däremot är de inte speciellt hungriga på maten de får.
Har någon varit med om detta, eller är de bara våra hundar som är knepiga??

äta jord har jag nog inte hört förut, sten, hästskit mm mm men inte jord, kan det vara en dum idé dom har fått eller det kanske luktar gott i jorden (häst eller ko skit) något du har blandat i jorden?, kan nog inte hjälpa dig med detta.
ängsvädd
24-04-2008, 15:43
Vad får de för mat?
Pedigree som torrfoder och matrester i den mån det finns.
Chivvie
24-04-2008, 20:00
Är det stora/små hundar? Kanske de inte känner sig mätta på den fodermängd du ger dem.
Har du avmaskat dem på ett tag?
Jag skulle nog testa ett kvalitetesfoder ett tag och se om det inte bättrar sig. Hör annars med veterinären nästa gång du har kontakt, t.ex. vid vaccination.
Annars kan det bara ha blivit en ovana. Har en kompis som är tvungen att ha munkorg på sin ursnälla hund, för hon envisas med att äta hundbajs...
herkules
24-04-2008, 21:05
är det jorden de är ute efter? mina hundar gräver gärna för att komma åt gräsrötter, de tycker att de är goda.
Maggan H
24-04-2008, 21:22
Vi har samma problem med vår schäfertik, 9 år. Hon började för några år sen med att äta de fuktiga gräsklumparna efter kommunens gräsklippare och nu är hon helt manisk med allt sånt, och för några veckor sen började hon äta jord och särskilt torvklumparna. Hon har blivit kollad med blodprover och alla värden är bra, som på en 5 års hund. Inga tonsillproblem heller. Effekten av det här käkandet har givetvis blivit att hon måste ut på natten också, så vår nattsömn har blivit lidande pga detta. Hon har fått cortison dagligen ett tag pga sin klåda, allergi, om det har gjort nån skillnad. Jag har nu tagit bort cortisonet och har också fått ett tips om att ge ca 1 msk krossad ananas i maten dagligen, som skulle hjälpa på detta jordätande. Hon har fått ananas i 3 dagar nu, så jag vet inte om det kommer att hjälpa. Vi får väl se. Slutar hon att äta jord så ska jag sätta in cortison igen och se om det är för att hon alltid är hungrig som hon äter jorden.
Anki på Öland
24-04-2008, 23:10
CITAT (herkules @ 24-04-2008, 22:05)

är det jorden de är ute efter? mina hundar gräver gärna för att komma åt gräsrötter, de tycker att de är goda.
Så gör mina också så just nu ser det ut som om all världens sorkar varit här och levt om

Rötterna till det grova gräset är godast....
Anki
Maggan H
25-04-2008, 07:30
CITAT (Anki på Öland @ 25-04-2008, 00:10)

Så gör mina också så just nu ser det ut som om all världens sorkar varit här och levt om

Rötterna till det grova gräset är godast....
Anki
I mitt fall är det inte gräsrötterna, hon gräver inte utan tar en torva som ligger på ytan. Hon får ett bra foder och matrester.
Det är bordercollies, en gammal och en ung. Båda käkar jord (som om de inte hade fulla matskålar i köket). Och det är själva jorden de äter, inte rötter.
De verkar att fungera som daggmaskar...Jord in-jord ut.
De har inte mask.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.