Liiza
Tips, och idéer?

Vi har tänkt måla sockeln på vårt hus vit och lägga en 30-40 cm (?) kant med röd sten runt hela huset.

Vi har ett rött tegelhus.

Vart hittar vi röd sten?
Gärna tegelröd..

Nån som har fler tips hur vi ska göra?

Tack, tack

MVH
Liiza
ingrids
Igår hittade jag tumlad tegelflis i säck från någon stenfirma när jag letade nåt helt annat - jag minns varken exakt var eller vad det hette ...
Liiza
Låter ju intressant!
Funderade på om man kunde krossa gamla takpannor.
men det kanske blir svårt, och de kanske inte blir fint med "vassa" bitar?

CITAT (ingrids @ 24-04-2008, 16:39) *
Igår hittade jag tumlad tegelflis i säck från någon stenfirma när jag letade nåt helt annat - jag minns varken exakt var eller vad det hette ...

ingrids
Någon hävdar att man kan tumla den sortens flis själv i en betongblandare - ingen egen erfarenhet alls, men du kan skicka ut frågan på forumet ifall någon testat eller har en bättre metod.
Nu har jag dessutom hittat länken till de som säljer det på säck - det kallas tegelkross (vilket låter vasst) och de gör det av gamla takpannor smile.gif
Liiza
Låter intressant med "krossade tegelpannor", måste undersöka detta närmare.

Hade ju tänkt mig lite större runda stenar, typ kullersten och röda..
Men, jag hittar inga såna..

CITAT (ingrids @ 25-04-2008, 13:27) *
Någon hävdar att man kan tumla den sortens flis själv i en betongblandare - ingen egen erfarenhet alls, men du kan skicka ut frågan på forumet ifall någon testat eller har en bättre metod.
Nu har jag dessutom hittat länken till de som säljer det på säck - det kallas tegelkross (vilket låter vasst) och de gör det av gamla takpannor smile.gif

Fågelvägen
Liiza, du kunde kanske kolla med Stenbolaget. Jag tror de säljer runda stenar av röd granit från Åland. Antagligen kostar de skjortan. Men vackra är de. Och kullersten går bra att lägga själv, roligt också!

Tegelkross har jag sett i användning som grusgång någonstans, finkrossat, riktigt snyggt och verkar inte alls så vasst som man skulle tro. Men kanske inget att gå barfota på.
Heda
Det finns röd kalksten. Om du vet något kalkstensbrott...med röd kalksten kan du köpa billigt. Det gjorde min granne för länge sedan, men jag kommer inte ihåg var det låg...Det är alltså kalkstenskross, kan man säga...alldeles tegelröd och jätte fin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon