CITAT (nellie71s @ 29-04-2008, 02:48)

Så fantastiskt fint Ditt växthus blev.
Vi har köpt ett precis likadant växhus som Ni och jag har läst o läst o lääääääst alla möjliga inlägg om hur man anlägger grunden till växhuset..... o blir inte klokare. Vänder mej till Dej för lite råd...=)
Vi har kommit fram till samma lösning som ni valt nämligen att sätta huset på en tryckimpregnerad regel.
När jag kollar bilderna på Din blogg ser det ut som ni valt bort att lägga grövre sten i bottenlagret. Är det så? Behövs det inte och räknar Ni med att vattnet kommer att kunna rinna av bra när grunden är (som det ser ut) uppbyggd innanför regeln istället för nedgrävd ??
O till andra med erfarenhet... Räcker det med ett 5-10cm tjockt lager singel under sättsanden annars...??
I monteringsanvisningen så finns det ingen förklaring på hur man gör grunden, utan den får man snällt hitta på själv. Innermåttet på växthuset är 3 cm mindre på alla kanter utan framkant, där drar man bort 5 cm. Då kommer sockeln passa perfekt sen! Vi förankrade växthuset med vinkelgärn & sen skruv i sockeln.
Vi grävde ur typ 20 cm, sen la på lite sand & sen isolering, sand igen & sen sjöstensplattor. Det beror ju på vad du harför material under, och om det brukar röra sig mycket när tjälen går ur backen. Vi lade på rätt mycket sand på utsidan av växthuset så det stoppar upp ev. rinn av vatten inifrån, men jag tror inte det blir några problem eftersom jag inte har odlingsbäddar i växthuset så vi gjorde inget avlopp eller utrinningshål. Jag kommer bara plantera i hinkar o krukor.
Hör av dig via pm om du vill ha mer tips & råd, kan även ta bilder om du vill se närmre.