Ingrid Zon3
Grannen tog ner sitt prydnadskörsbärsträd idag. Det är gammalt och slut, har inte blommat ordentligt på ett par år, och inte mycket blad att tala om heller. Men jag kunde inte hålla styr på sekatören utan fick mig några sticklingar som jag körde ner i såjord. Dom kvistar jag snodde var det liv i, knoppar så gott som utslagna.

Innan jag börjar dalta med dem för mycket vore det intressant att få lite kommentarer:
- nån som provat och lyckats?
- ska dom stå ute eller inne?
- är det vansinningt korkat att ta sticklingar från ett träd som inte är vid full vigör?

/sticklingsgalning, sticker allt smile.gif
Tosan
Jag hade inte heller kunnat låta bli smile.gif
JAg vet inte hur varmt du har nu där du bor, men de vill nog ha relativt varmt iaf, och ljust för att sätta rötter. Och det lär ju ta sin lilla tid, men det går säkert smile.gif
CillaM
Det kommer säkerligen bli en massa rotskott ifrån körsbäret, varför inte ta och gräva loss en sådan, nästan garanterat att det funkar....
Ingrid Zon3
Jo, men är inte såna där rödbladiga prydnadskörsbär ympade?
CillaM
Jag har ingen aning, är trädet rödbladigt även på sommaren? De flesta träd och buskar är ju rödbladiga när de spricker ut, sedan blir de ju gröna
Ingrid Zon3
Svår fråga faktiskt smile.gif
Jag minns inte bladfärgen på sommaren, kanske blir den grönare. Det har inte haft så mycket löv senaste åren, får fråga grannen.

Men jag omformulerar mig: Växer "prydnadskörsbär" i allmänhet på egen stam och rot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon