Full version: orkidé
boxer2
Räcker det om man planterar sin orkidé i vanlig orkidéjord eller måste man lägga i en massa annat i jorden?
pejori
Litet lager med vitmossa i botten, är aldrig fel.
Annars räcker det med orkidekompost tummenupp.gif
kristerh
Beror lite på vad det är för orkidé oxså, men för de flesta går det bra, men jag skulle nog bara använda det
grövsta materialet i påsen, tycker vissa sorter har lite för mycket "vanlig jord" i sig och det är inte bra, jorden blir för kompakt av den, det är ju det man vill komma ifrån när man byter "kompost" det skall vara luftigt.
tepa
Hej !

Jag fick en cerise-röd Brudorchidé i present senaste Lillajul. Den har sett exakt likadan ut i fem hela månader. Men nu (snyft) har kronbladen börjat sloka. Så det är slut nu. Men kanske inte helt och hållet? Hur ska jag nu förfara med vattning och näring, för att den ska blomma om ? När ska den sättas svalt och hur svalt? Det finns bild på den i tråden "hur ser det ut i era blomfönster".

Hälsn Tepa
boxer2
CITAT (tepa @ 03-05-2008, 06:38) *
Hej !

Jag fick en cerise-röd Brudorchidé i present senaste Lillajul. Den har sett exakt likadan ut i fem hela månader. Men nu (snyft) har kronbladen börjat sloka. Så det är slut nu. Men kanske inte helt och hållet? Hur ska jag nu förfara med vattning och näring, för att den ska blomma om ? När ska den sättas svalt och hur svalt? Det finns bild på den i tråden "hur ser det ut i era blomfönster".

Hälsn Tepa

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=inloggningLoggaut gå in på den länken på forumet finns en som heter Björn, han kan allt om orkidéer. Hör med honnom.
Galathalion
Jag köpte en brudorchidé för ett par dagar sedan och igår märkte jag att den yttersta blomman på ena stjälken börjat slopa ihop. Idag hade den slopat ihop ännu mer så jag vattnade den med orchidéblandning och hoppades på att få se förbättringar ikväll. Men det har inte hänt något.. Jag kan ingenting om orchidéer och det här är min första.. Lite orolig blir man juh wink.gif

vad säger ni?
tepa
Hej Galathalion

Tyvärr tror jag att din Orchidé har blomningen på sluttampen. En blomma börjar sloka först, sen en till och en till...Sen ramlar de ner. Så gjorde min första när den hade blommat färdigt. Den andra blommade i fem, jag sa FEM månader innan den började sloka.
Kan ha stått länge i butiken ?

Hälsn Tepa
Galathalion
CITAT (tepa @ 03-05-2008, 22:06) *
Hej Galathalion

Tyvärr tror jag att din Orchidé har blomningen på sluttampen. En blomma börjar sloka först, sen en till och en till...Sen ramlar de ner. Så gjorde min första när den hade blommat färdigt. Den andra blommade i fem, jag sa FEM månader innan den började sloka.
Kan ha stått länge i butiken ?

Hälsn Tepa

Jaja.. det var det jag befarade.. men tack för ditt svar, nu vet jag vad jag ska läsa på om orchidéer iaf.. ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon