Stevick
24-04-2008, 19:13
Har lite funderingar på lite buskar o så...Därför undrar jag hur lång tid det tar för:
Rhodedenron att växa till sig till ca 1,5-2 meter höjd om man startar med ca 0.5 meters planta och rhod-jord
Syrenträd/häck att nå ca 2 meter fr 0.70 m.
Magnolia att bli ca 2 meter med 1 meters utgångspunkt
trollhassel att bli ca 1,5-2 meter fr ca 0.70 meter...
mvh vickan
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2008, 09:40
Det beror ju lite på sorterna men är det vanlig bondsyren du menar skulle jag säga 8-10år med tanke på att syren ofta står stilla i växten i några år efter plantering, sedan beror det ju på vart de är planterade är det magert och stenigt växer de ju oftast saktare än om det är mera luckert och näringsrikt.
Jag håller med och vill tillägga att det som spelar störst roll för om det kommer att ta 3 eller 10 år för dina buskar att nå höjd, täthet, bredd och blom är var du placerar växterna och hur du gör växtbäddarna. Om man gräver så smalt och djupt som ofta anvisningarna skriver så tar det lång tid och om man planterar i sanka marker eller torra, soliga eller skuggiga spelar också roll.
Välj ställen som har de förutsättningar som växterna gillar i fråga om sol, vind, jordfuktighet mm. Gräv brett och håll gräset borta över rötterna. Sätt inte buskarna för djupt, sätt dem hellre högre än marknivån så att de inte sjunker ned under den när den luckrade jorden packas samman.
Och vattna. Vattningens betydelse är underskattad. Man kan med de flesta växter strunta i gödsel - det är vattnet som gör att de kommer i kontakt med näringen i jorden.
Stevick
27-04-2008, 06:06
Just syrenbuskaget kommer stå lite skuggigt, o även kargt eller vad man skall säga. vi bor lite på en bergstomt och då blir det ju itne så djupt för blommorna, snarare brett! detta kommer nog även gälla rhod.busken..
de övriga kommer få lite djupare, men även där lite halvskuggigt läge....
det är nog bara att plantera o se vart det bär hän..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.