Anic
Nu har jag fått veta att det finns 3 kattungar(ca 3 dagar gamla) i ett förådd på renova i gbg. Ingen har tänkt göra något och det verkar vara fullt på alla katthem runt omkring, därför tänkte jag försöka hjälpa den lilla familjen.

Mamman har de inte sett alls, men eftersom ungarna fortarande lever borde hon var i närheten. Men det är folk vid föråddet mellan 6-15 och om mamman inte smiter in och matar ungarna när ingen ser är det aldeles för lång tid för dem att klara sig utan mat.

Problemet är hur jag skall fånga mamman, eftersom hon är skygg och ingen ser henne kan det vara svårt att fånga henne på dagarna när det är mkt folk runt omkring och på nätterna är ingen där, ingen kan kommar in på 12 timmar då det är larmat. Så om man sätter ut en fälla och hon fångas på natten hur skall det gå för ungarna?

Har någon tips eller råd på hur jag skall gå till väga? Fick reda på det i eftermiddags och då kändes det självklart att jag skulle ta hand om dem. Men nu när jag börjar tänka på de praktiska detaljerna börjar det kännas som om jag tagit vatten över huvudet. HJÄLP!
MariaS
Tala med djurens vänner igen. De sponsrar dig säkert med mat om du åtar dig att lägga ut den. Det är med katter som alla andra, man vinner dem genom magen...
Om du ställer maten på samma plats varje dag, vänjer sig mamman snabbt, och stannar kvar. Annars är nästa risk att hon flyttar dem till ngt annat ställe som är mindre lämpligt.
När sen ungarna är tillräckligt stora, kan du flytta bara dem utan mamman. Men det blir minst åtta veckors passande tyvärr.
Anic
Jag pratade med gbg djurskyddsförening och om jag inte fångar in mamman kan jag ta ungarna vid 4-5 veckor ålder. Men mamman kommer garanterat att bli dräktig och få nya ungar igen så smånngom, därför hade jag hoppats att jag kunde ta in henne för att förhindra en dålig cirkel bland annat.

Jag funderar lite på om man kan ta ungarna i fall man kunde hitta en amma...

Jag jobbar inte där och bor ca 5 mil ifrån, men jag har gett min syster som jobbar där i uppdrag att se till att det läggs ut mat i morgon bitti till mamman. Sen hoppas jag att de som jobbar i förådet kan hjälpa till att mata och försöka fånga mamman på någon sätt.

Jag har inte haft kontakt med djurens vänner pga deras växande dåliga rykte... Dessutom har deras ".org hemsida" förvunnit, upptäckte jag idag...
Fenja
Jag har en kompis som har en amma, hon kompismatar den andra honkattens ungar och har gott om mjölk. Hör av dig om det är intressant så ska jag kolla upp det närmare.
Mvh
Fenja
Whiskuchi
Fråga på http://www.kattforum.se , där finns det flera som är vana vid att fånga in katter (bland annat en koloni i Borås, där fick de in både ungar och mammakatt) tummenupp.gif
Anic
CITAT (Whiskuchi @ 24-04-2008, 22:40) *
Fråga på http://www.kattforum.se , där finns det flera som är vana vid att fånga in katter (bland annat en koloni i Borås, där fick de in både ungar och mammakatt) tummenupp.gif

Jättebra ide, har redan fått respons och evtuellt hjälp att fånga in dem.
Anic
Vad irríterad jag blir, nu har de(åtminstonde en) som arbeter där bestämt att ingen får ta familjen utan den skall vara kvar, men han tycker inte att man skall mata dem heller!? Han anser tydligen att mamman bor där...

Tydligen är det inte den första kullen heller, de brukar "sköta" dem (om man nu kallar att låta dem ligga i en låda för att sköta) och sedan sälja dem på blocket.

Man tycker att en riktig kattvän hade varit glad åt att någon vill hjälpa familjen och inte hindra. Får se om han ändrar sig...
Whiskuchi
CITAT (Anic @ 25-04-2008, 09:06) *
Vad irríterad jag blir, nu har de(åtminstonde en) som arbeter där bestämt att ingen får ta familjen utan den skall vara kvar, men han tycker inte att man skall mata dem heller!? Han anser tydligen att mamman bor där...

Tydligen är det inte den första kullen heller, de brukar "sköta" dem (om man nu kallar att låta dem ligga i en låda för att sköta) och sedan sälja dem på blocket.

Man tycker att en riktig kattvän hade varit glad åt att någon vill hjälpa familjen och inte hindra. Får se om han ändrar sig...

Näää :-(

Men jag tror lagen gör det lättare för er här. Om jag inte minns alldeles fel i alla fall.
Om han kan "förbjuda" er att fånga dem är han deras ägare. Som ägare är man enligt lag skyldig att se till att katten får veterinärvård om så krävs, och man är skyldig att förse den med mat och vatten.

CITAT
Lagarna innebär bland annat att kattägaren är skyldig att ge sin katt mat och vatten samt ta hand om den om den blir sjuk. Som kattägare räknas av miljö- och hälsoskyddsavdelningen även den som matar kringstrykande katter. En ägare som inte längre vill eller kan ta hand om sin katt är skyldig att se till att katten får ett nytt hem eller så måste kattägaren själv bekosta avlivning

från http://www.kavlinge.se/download/18.1b45def...0705/Katter.pdf

Upplys honom om detta så kanske han backar? wink.gif
Flamingon - växtgalning
Krasst låter det som han inte vill bli av med sina extrainkomster.Tycker att du allt ska ignorera honom och göra vad du kan för att fånga in kattmamman och hennes ungar. Sliter en hel del på henne att konstant få flera kullar.
Anic
Fånga in mamman går ju att gör utanför, men jag kan ju inte tvinga mig in i förådet och ta ungarna. Och utan mamma överlever de inte. Vi får se hur det slutar, de andra som jobbar där verkar posetiv till det, min syster skulle kolla upp det lite närmnre. Men katterna får nog klara sig själva över helgen ialla fall.

Blev lite grinig när jag hörde att han snäst åt min syster för att hon fixade mat och vatten till dem efter jag bett henne.

Är också lite krass och undrar om det har med pengar att göra...
Solstorm
Men kan katten verkligen ge några inkomster? Kan förstå om den gör nytta med att fånga möss, men om det är en vanlig bondkatt så brukar det väl snarare vara svårt att bli av med ungarna?
Anic
Om du säljer dem för 100-200 kr som unge är det inte svårt och har du inte lagt pengar på mat, vet, avmaskning och liknande är det 100-200 kr i vinst per unge.
Men det är sant, en jättevinst är det inte. Och jag hoppas det inte handlar om pengar, men vad handlar då om?

Om det har med fånga möss(vilket det säker finns en hel del bland soperna) att göra så kan man ju använda sig av TNR på mamma-katten. Och då hade det inte gjort nått om vi tog ungarna i alla fall. Att de har möss/rått problem rättfärdigar ju inte att de låter en katt springa runt, klara sig själv och föda ungar i tid och otid.
Solstorm
Jag håller absolut med dig. Man får väl hoppas att de bryr sig om kattungarna och kelar med dem så de blir tama och inte vildkatter.
Anic
Ja, de hade ju åtmisntode gjort sig besväret att förse ungarna med en mjuk och varm jacka och handukar att ligga på.
Men att han tyckte att de inte borde matas bekymrar mig lite, vad spelar det för roll om mamman får mat(hon behöver ju all mat hon kan få till mjölken bla) så länge han själv inte behöver betala.
Anic
crying.gif Nu har två av ungarna dött... Den överlevande tog en annan anställd hem, undra hur det går, det kan ju inte vara lätt att försöka flaskuppföda en sådan liten. Då var det bara mamman kvar, hoppas man kan göra nått för henne då ialla fall.
Myosotis
Men vad f*n! håller de på med!!! ranting.gif ranting.gif ranting.gif Vilka j***a idioter!!! Du fick inte hjälpa katterna, men att låta dem dö går bra. Stackars ungarna, svalt de ihjäl för att mamman inte kunde komma dit eller vad var det som hände?! crying.gif
Det är väl på gränsen att den kan klara sig, min veterinär säger att de har fått i sig alla antikroppar via mammans mjölk när de är 4 dygn. Hoppas den där människan har vett att köpa kattmjölksersättning hos veterinären.
Enligt vad Whiskuchi skrev borde man alltså kunna stämma någon nu, om han är ägaren har han ju uppenbarligen missskött sina djur.
Whiskuchi
Jag är inte helt hundra på lagen, men jo, jag tror ägaren är skyldig att se till så mat och vatten finns. Och är han inte ägare till katten kan han ju inte bestämma vad som ska hända med den...
Anic
Det enda jag vet är att personen som tog hem det överlevande, hade varit på apoteket och köpt mjölkersättning, hoppas hon vet hur man gör och ser til att massera magen och så, så hon inte bara tror det räcker att mata den, sen skall hon ju mata varranan timme. Hoppas det går bra.

Jag tror inte att han ser sig som ägare faktiskt. Men vi får se hur det blir med det, det är några som jag haft kontakt med som är på stridshumör låter det som, så om vi inte får ta mamman kommer det nog bli ett liv ialla fall.Hon jag pratat med skulle för bi i kväll och kolla efter mamman.

Visst är det lag på att se till att djuret får vetrinär, mat och vatten om man är ägare. Och efter som den finns på renova behövs bara deras tillstånd och skulle de inte ge det måste de själva ta hand om den, eller så blir de anmälda.

MariaS
Exakt. Lagen säger att den som hävdar rätt är också ägare. Uppenbarligen hävdar denne "idioten" sin rätt till kattungeförsäljningen, och därmed är han också skyldig inför lagen (från 2008-01-01) att ta sitt ansvar. kan man på minsta vis visa att djuren far illa, mister han rätten om ägandet och kan bli dömd till böter och eller djurförbud. Lång utredning följer med Miljö och hälsa i spetsen.

Det var ju nyligen ngt annat fall, där någon hade matat vildkatter i sitt garage. Kommunen kunde därför bötesförelägga denna personen för 18 lösspringande katter! Ägaransvar heter den nya lagen, om ngn undrar.
Flamingon - växtgalning
Vad tråkigt. Om inte kattmamman fångas in rätt snabbt finns det nog en risk att hon kommer bli dräktig igen eller? Antar att det inte är en så bra stämning på den där arbetsplatsen nu? Om personen nu har katten på tomten för att jaga möss så kan man inte låta bli att ge katten mat ändå. Tänk på alla "hemmakatter" som trots att de får bra mat är ute och jagar både det ena och det andra. Om kattmamman får mat kan man tycka att hon har mer energi att både ta hand om sina ungar samt jaga en massa möss.
Anic
Vi får hopps hon kommer in snat, annars kan ju iprincip bli dräktig när som helst, varierar ju från katt til katt.

Tror inte stämming på arbetsplatsen är särskilt påverkad.

Fick reda på att den omhändertagna kattungen dött strax efter hon kommit hem med den. Tyvärr hade det nog inte hjälp om vi fått ta katterna direkt, tror det redan var försent för de små liven.

Planer på att får i mamman är på gång och regelbunden matning för att vänja mamman vid att komma till samma plast har börjat. Hoppas det går snabbt att fånga henne. Sen är det bara att få fram vetrinär vård för henne och permanent hem. Hoppas hon inte blir alltför svår att tämja, men kärlek sägs övervinna allt.
Myosotis
Vad synd att kattungen dött. sad.gif Håller tummarna för att det ordnar sig för kattmamman.
Anic
En liten uppdatering om renovakatten.

I natt så sågs både kattmamman och en friare till henne, av hon som skall fånga in mamman, men ingen gick in i fällan, men det var tydligen jättenära att honan gick in.

Honan är Svartsköldpadd med vitt och rätt smal, liten och näpen.

Hanen är bruntigre med vitt och har stor maffig svans. Hon som såg honom tyckte han hade väldigt snälla ögon. Är det någon som kan tänka sig att vara stödhem åt haneneller ta honom permanent?
[attachment=17724:hanen_på_renova.jpg]
Anic
CITAT (Anic @ 04-05-2008, 09:48) *
Hanen är bruntigre med vitt och har stor maffig svans. Hon som såg honom tyckte han hade väldigt snälla ögon. Är det någon som kan tänka sig att vara stödhem åt hanen eller ta honom permanent?

Ingen?
Miro
Jag skulle gärna hjälpa till, men han blir nog inte så väl mottagen av övriga katter...
Jag tycker det är så himla härligt att det finns folk som du som orkar engagera dig. bravo.gif
sån himla bra. tummenupp.gif
Ett tips kan vara att lägga upp en annons på "omplaceringar" på stockhom katthems hemsida...

/ gammal katthems-volentär
Anic
Nu har äntligen sköldpadds mamman kommit in, tyvärr har hon fått en kull till, 5 st små bebisar på 4 veckor togs in i går. Men mamman är i dåligt skick och kan tyvärr inte ta hand om de små, efter som hon ligger inne med dropp till och från.
De kommer alla behöva nya hem/jourhem, men framför allt är det akut men ungarna som behöver stödmatas eller en ny mamma.

På den här sidan finns mail till hon som tog in dem om någon är intresserad av att hjälpa till. Jag har tyvärr inte träffat underverken, men hon kan svara på frågor om det behövs.
Anic
Vill bara tala om att kattungarna fått hjälp redan av ett jourhem, men både mammakatten och den fina hanen längre upp på sidan behöver jourhem eller permanet hem. Kattungrana kommer också behöva permanent hem i framtiden flirting.gif , som ser ljus ut för dem nu.
MariaS
En blomma.gif till dig Anic, så som du engagerar dig. Tyvärr har jag redan fullt med de katter vårt hushåll klarar av. Men jag önskar dig ändå lycka till i ditt engagemang och jakt på goda kattägare. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon