Tänkte bara visa en bild på måndagens insamlingsresultat.
[attachment=17260:bifångst.jpg]
Jag har sett en del spridda bin i några veckor men nu med värmen kom flygningen igång. På bilden syns det mest olika sandbin, släktet Andrena, men en hane av Vårsidenbi, Colletes cunicularius, ligger överst i mitten. Dom mindre svarta är hanar medan dom större mer färgranna är mest honor. En hane ligger överst till vänster.
På tisdagen åkte jag upp till sandtaget i Gråbo för att se vad som fanns där och jag kom precis i tid för att se vårsidenbihanarnas dans. Dessa bin bygger gärna sina bon i kolonier i sandig mark. Den centrala kolonin är kanske 15-20 meter i diameter och där finns det flera hundra bon när honorna har kommit igång.
Nu var det bara några enstaka honor igång men desto fler hanar, säkert ett par hundra hanar flög ständigt någon dm över marken på jakt efter parningsvilliga honor. Fram och tillbaka, runt, runt. Det är inga små bin, dom är i storlek som ett honungsbi eller lite större. En fantastisk syn, jag satt väl bara och tittade i en kvart. Visade sig nån hona och talade om att hon ville para sig blev det rena gruppsexet.
Tyvärr var sen en stor del av bottnen på sandtaget vattentäckt så där är det många steklar och andra smådjur som drunknat. Istället för stekelsurr var det gräsandssnatter, grodkväk och nån vadardrill som hördes.