|
Kan inte motså reor - och nu när Plantagen säljer alla krukodlade rosor för 69:- kom jag hem med två fynd ( hade jag haft större tomt hade det nog blivit fler...)
Blue Parfum - fantastisk "dammig" rosaviolett färg och en stark doft av "gammal-tant-parfym", oemotståndlig!
The Pilgrim - en ros som jag haft på önskelistan ett tag, mycket speciell gul färg och ljuvlig doft.
Är det nån som har erfarenhet av dom? Hur ska jag pyssla för att de ska trivas bäst?
Gunilla
Adri-Anne
16-08-2003, 18:56
Hrmm! " Gammal-tant-parfym " Hur luktar den? Undrar en gammal tant.
Hej! Vad kul att du hittade så fina rosor! Jag är själv verkligen ingen expert på olika rossorter eller så, men kan nog ge dig ett generellt svar för krukodlade rosor. Rosor trivs för det första utomhus under sommarhalvåret, gärna i söderläge ute på tomten i t.ex. en urna/stor kruka. Den vill ha lite blåst o regn och bör stå med andra blommande växter så att insekter sätter sig på den. Den vill ha den kraftigaste gödsling som går att få (ko- eller hönsgödsel är kalasmumma för den!) och det allra bästa är att plantera den helt i vanlig kogödsel. Rosor kräver mycket vatten då den har blomknoppar, men planterar man den direkt i en jättestor kruka/urna med rejäl gödsling så kan man vattna mindre. Regnvatten är kalas och den älskar duschar då o då, vilket också förebygger spinnangrepp! Bladlöss älskar tyvärr också rosor, men de brukar va lätta att bli av med, bara att ta vattenslangen o spola av dem om man har trädgård. Tyvärr har jag inte trädgård, men jag köpte ändå två krukrosor på rea för endast 40 kr/st här i Umeå. Båda har fått "bo" på landet vid vår stuga i inlandet och de har haft just ovannämnda förutsättningar. Jag kan säga att INGEN som sett dessa rosor har sett nåt vackrare och kraftigare! Övervintringen kommer att ske i potatiskällaren, där det är ett par plusgrader. mvh Ann-Louise i Umeå
CITAT (Adri-Anne @ 16-08-2003, 19:56) Hrmm! " Gammal-tant-parfym " Hur luktar den? Undrar en gammal tant.  Okej då, kanske snarare "äldre-dam-parfym" Skämt åsido, doften påminde mej om hur min farmor luktade ... kanske en blandning av puder och Tosca 4711? Ganska rart faktiskt. Gunilla, som snart är gammal tant själv - hur det nu gick till!
CITAT (lolo @ 16-08-2003, 23:57) Den vill ha den kraftigaste gödsling som går att få (ko- eller hönsgödsel är kalasmumma för den!) och det allra bästa är att plantera den helt i vanlig kogödsel. Hmmm ... jag har grävt ner dom i rabatterna med bara kompost blandat med jorden i planteringsgroparna. Var rädd att det kunde bli för starkt med gödsel direkt så här års - dom ska alltså stå i rabatten och inte i kruka över vintern. Kanske kan det funka om jag myllar ner benmjöl i ytskiktet? Tipset om duschar är jättebra, det ska jag komma ihåg, man kan ju duscha dom samtidigt som man plockar larver - det har jag haft en hel del på mina andra rosor. Pyssligt är det med rosor, men dom är ju så ljuvliga att det är värt besväret. Gunilla
Håller med, de är faktiskt värda besväret! Jag har själv ingen erfarenhet av rosor i rabatten, kanske någon annan vet? Men det jag vet är att rosor gillar gödselrik jord. Under vintern spelar det nog dock mindre roll hur jorden ser ut. Lycka till med rosorna! mvh Ann-Louise i Umeå
Mariann
18-08-2003, 08:12
De ska ju inte direkt växa massor i år , så du kan säkert ta benmjöl som ju är långtidsverkande gödsel. Gödsla annars om någon månad aug/sept med bara PK gödsel (inget N)så att dom blir ordentligt härdade inför vintern. Jag har höstplanterat många rosor tycker nästan det är bäst, för då kommer de så snabbt till våren och blommar lite tidigare o mer än vid vårplantering. Lycka till
kerstin z5-6
18-08-2003, 08:19
Men för en kallare zon som Umeå rek jag inte höstplantering -dvs okt månad.. Ska du vinterförvara i rabatt gräv ner nu ! Förvara mina krukodlare i högre temp o under lysrör .. alt om man inte har jordkällare med -5...+ 5 grader
Sen beror det ju på zon -de två som nämts klarar nog max z3
Caprice
18-08-2003, 10:46
Planterade Blue Parfym i våras, blommar väldigt vackert i en underbar färg, remonterar villigt... Det är nog "Den" vackraste rosen i vår trädgård, och vi har iaf 21 sorter... Du kommer säkert att bli mkt nöjd!
Mariann
18-08-2003, 12:00
Dom är väl redan planterade lolo är från Umeå, men om nilla är det framkommer ju inte. Eftersom det är zon 2-3 rosor det handlar om, får vi tro att hon bor i zon 3 eller varmare.
Hihi! Nä, jag tänker inte plantera ned några rosor i rabatten (har ingen)! Mina två rosor ska få övervintra i vår frostfria pärkällare.
/Ann-Louise i Umeå
Tack alla för tipsen!
Jodå, dom är redan nedgrävda, - jag är i Stockholm,zon 2 så förhoppningsvis ska dom klara sej. Höstgödsla låter ju bra, tänkte skaffa Algomin - det där med gödsel är ju en riktig djungel att reda ut, men det borde väl funka?
Det är mycket att ta reda på för en nybörjare, tur att det finns så många generösa tipsare här!
Kul, Caprice att du också har Blue Parfum! Den är verkligen otrolig, har nästan suttit och vaktat den så inget ska hända med den.
Gunilla
Mariann
18-08-2003, 19:50
Jag brukar höstgödsla med Algomin Trädgårdsgödsel, för det är i stort sett bara PK i den. Jag vill vara säker på att mina lite känsliga rosor (engelska) klarar vintern och dom klarade den som var iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|