Full version: Sätta potatis?
Chivvie
En kompis sade att det är ett gammalt talesätt att det är dags att sätta potatis när maskrosorna blommar. Ligger det någon sanning i det? Är jorden verkligen tillräckligt varm? confused.gif

Bor 3 mil norr om Göteborg och här blommar det enstaka maskrosor här och var.
MariaS
Här i Lidköping och Skaratrakten, sätts det då potatis som aldrig förr. Även bönderna har börjat.
rosita
Jordtemperaturen ska vara 7-8 grader när man sätter potatis. Jag odlar i zon 1 och satte potatis för ett par veckor sedan.
Chivvie
Tack. Då skall jag ta och peta ner några som test i morgon.
MariaS
Fast jag som är snabb i starten, tänker nog skörda mina krukodlade nu till 1:a maj whistling.gif innocent.gif
Chivvie
Nu blir jag imponerad! Och kommer genast med frågor.

När satte du dem? Har de stått ute? Hur stora krukor har du använt? Vanlig planteringsjord?
MariaS
CITAT (Chivvie @ 25-04-2008, 20:53) *
Nu blir jag imponerad! Och kommer genast med frågor.

När satte du dem? Har de stått ute? Hur stora krukor har du använt? Vanlig planteringsjord?

Jag satte potatis i 25-liters krukor 3;e februari. Sen har de fått stå i mitt växthus som håller mellan +4 och +10. Jorden är av märket Hasselfors P-jord. När sen blasten vuxit upp, har jag fyllt på med mer jord allt eftersom (samma som kupning). Brukar bli finfina potatisar.
Chivvie
Suck.

Äger inget växthus, så då får jag inskränka mig till att plantera när utomhusvädret tillåter. Men ska kanske ta och testa att odla i stora krukor. Då borde jag slippa få nematodäten potatis, vilket varit fallet när jag testat. Det är gammal åkerjord i trädgården. Borde testa sorter som är mer resistenta.
MariaS
Ah. Jag har allt odlat potatis i källaren också, under extra belysning. Konsten är att inte få det för varmt, när man krukodlar potatis. Mellan 8-15 grader är det bästa.
Solstorm
Potatis ska läggas när det är 7 grader i jorden och när det är det har björken musöron.
Chivvie
Tack för alla svar. Maskrosor och musöron måste jag lägga på minnet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon