JohannaR
För 18 dagar sedan sådde jag ny gräsmatta. Över sådden la jag fiberduk. Oroligt och otåligt har jag väntat på tecken på groning. Idag såg jag att det äntligen börjat gro lite här och var, särskilt där jag varit flitig med att hålla jorden fuktig och där jag täckt med fiberduk.

Nu till mina frågor:
1) Hur länge kan/bör jag ha nysådden täckt med fiberduk?

2) Hur ofta bör jag vattna nysådden vid väderlek utan nederbörd?

3) Jag tänkte att jag ska gödsla med Weibulls Super gramino i slutet på maj. Kan man gå på gräsmattan för att gödsla ca. 2 månader efter sådd tro?

4) Kan man köra en gräsklippare på nysådd när gräset blivit ca. 7-8 cm högt?

Johanna, Stockholm
MariaS
1. Ta bort fiberduken! Gräset blir bara försvagat!
2. Låt naturen ha sin gång. Så här års kommer det nog med fukt ändå. Börjar du vänja gräset vid vattning, kommer du inte undan vid mindre torkperioder heller. Bättre med kort och starkt gräs, än långt och vattenfyllt.
3. Vänta med gödningen till i början av Juli och inget mer i år. Sen göder du lite mer i slutet av april nästa år istället.
4. När gräset börjar bli mörkgrönt, kan du börja klippa. Då är stråna starka nog, om du inte har en gräsklipparrobot förstås, för då går det tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon