Full version: Passifloran har frukt
Netha
Såg ikväll att min passiflora har en liten frukt ... har aldrig tidigare fått sån på någon av de jag haft.smile.gif
Tosan
Gratulerar! smile.gif
Själv längtar jag bara efter blommorna, men den enda som grott än så länge är bara ett par cm hög än, så det lär ju dröja ett tag crazy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bara har en planta är det nog tyvärr en skenfrukt = det finns inget i frukten, just den där sorten passiflora brukar bilda såna frukter.
lissa
Förlåt att jag hoppar in, men ni har just talat om 2 saker jag undrar över..
Tosan
Är det en ny som du väntar på, eller klipper du ner Caerulan helt på hösten eller våren ???
Åsa
Vi talade just om skenfrukter i en tråd förra året, pga att det gällde bara 1 planta. Nu har jag en till, verkar inte som om den kommer att blomma i år, men antagligen nästa år.. Kan jag då få frukt efersom man kan pollinera mellan 2 plantor, eller ska det vara han / hon blommor???
Christer i Falköping
Så länge det är en helt skild individ, alltså inte en stickling från den du redan har, kommer du att kunna få frukt på dem. Men vissa av passifloraarterna kan få frukt med innehåll ändå. Jag har en Passiflora subpeltata som får frukter med i alla fall några kärnor i. Tyvärr luktar och smakar både växten (om man kommer åt bladen) och frukten som bränt gummi laugh.gif
Christer.
Netha
Idag tog jag bort frukten som nu fått en gul färg ... den var tom.sad.gif
Kul var det iaf att ha fått frukt på en. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon