mogge92
Hejsan! nu har mitt fikon börjat komma igång riktigt ordentligt efter vintervilan. Den är, skulle jag tro, omkring 1 meter hög och har för tillfället 2 stora huvudgrenar(eller hur man säger..) och på dem börjar det också komma lite små grenar. Jag vill försöka få det trädet så stort som möjligt, och undrar om jag bara ska låta de 2 huvudgrenarna växa eller om jag även ska släppa fram smågrenarna? Sorten är Precose de dalmatie. tacksam för svar! smile.gif
Alexander-VG-zon3
låt du den växa om du vill ha den stor ,, använd stor kruka så kommer det spruta ut grenar . den ger som bäst och som mest med frukt på tvårigved ,, det kan du ju hålla i tanke när du beskär den .
mogge92
så, alltså, stor kruka och ingen beskäring om jag vill ha den stor? mycket näring eller?
Alexander-VG-zon3
vill du ha den väldigt stor så ingen beskärning,stor kruka,bra med jord och näring .
Thomas Wahlqvist
Hej
Fast hur är det nu? Jag minns f-n inte.
Kan det bli frukt utan stekel på alla fikon?
Alexander-VG-zon3
a
Thomas Wahlqvist
Kan du förtydliga?
Vilka fikon får frukt?
Vilka fikon får inte frukt?
mogge92
Alla olika sorters fikon som du kan köpa här får frukt, det är väl bara de kommersiella odlarna som odlar fikon som behöver stekel.
Alexander-VG-zon3
a
Thomas Wahlqvist
Ojdå, kul inledning på ditt svar. Visserligen lite omdömmeslöst i ett trädgårdsforum men det är knappast lönt att skälla på dig, jag lämnar åsikterna om ditt svar fria till tolkning av läsarna.

Ett tipps från coachen.
Visa inte den sidan mot kunder, och framförallt inte så att din chef ser.
Bassam
Hej
Jag vill skicka till dig de informationen so jag läste: Man behöver inte beskära fikon men ska du ta bort några grenar i juli-aug. Plantera om fikonet i större kruka när den behöver det, om det skulle överleva och bli runt 2m hög kan väl en 20 liters kruka vara bra. Du måste låta fikonet mogna av på hösten så bladen faller av sedan kan du ställa växten mörkt eller ljust frostfritt men ej högre temp än +5-7 grader. På våren tar du sakta ut den igen ställ den i skuggan i början så den inte får en chock av det starka vårljuset. Blir det risk för frost på natten skydda plantan. Sedan är det bara att hålla tummarna fikon sätter frukt när den själv vill man kunna inte tvinga fram blomning. Eftersom skalbaggen som pollinerar fikon inte existerar i Skandinavien så brukar de sorter som finns i handeln vara partenocarpa = kan sätta frukt utan pollinering.
Fikon kan överleva inomhus som krukväxt och behålla sina blad, men får det inte en vintervila så brukar den inte sätta frukt.
Lycka till ,H: Bassam
Alexander-VG-zon3
a
Thomas Wahlqvist
Egentligen borde jag inte lägga någon energi på dig.
Men frågan var.

Vilka fikon får frukt?
Vilka fikon får inte frukt?

Namnen på dessa fikon är ett bra svar på frågan.
mogge92
Nämner 2 stycken utav de vanligaste som man kan få tag på här; Bornholmsfikon(Precoise de daltmatie eller något liknande brukar den också kallas) och Brown turkey, tror det är de bästa sorterna för vårat klimat, och de får båda frukt utan hjälp av steklar. I sverige kan man nog ej få tag på smyrnafikon via trädgårdsaffärer.
Thomas Wahlqvist
Okej :-)
Alexander-VG-zon3
a
Thomas Wahlqvist
Flaxss vad är ditt problem?
Du behöver inte följa efter mig med dina komentarer. Men ändå gör du det.
Är det aldrig någon som tagit dig i örat för det beteendet? Nån kund, chef, lärare eller förälder?

Du är ju inte nödgad att skriva i trådar där frågor upkommer som du inte orkar svara på.
Rent generellt kan man väl kalla ditt beteende tjafsigt, eller hur?

Och du, mina frågor är inte per automatik riktade till dig.

Dessutom borde du visa hänsyn och respekt till andras kunskapsnivå, vi är ju många som sett dina
kompetensbrister, det var inte längesedan du hävdade att änglatrumpeter kunde klara 20 minusgrader.men oftast har du förlåtits för ditt svamel pga ditt nyvunna intresse för växter och oförmåga att ta kritik eller diskussion. Sällan har du mött motstånd och allra mest har största hänsyn tagits till dig trotts att du ibland motsätter dig kanske Sveriges främsta växtvetare.

Visa samma hänsyn mot din omgivning och sprid gärna din entusiasm, men tat lite vackert.
Kanske kommer du en dag att motsägas .
Du är lite bufflig och okritisk till dina åsikter.
  • Har du planer på att dryfta teorier så vänj dig vid tanken på
        [
        • källhänvisning
        • korrekthet i utsaga
        • Självkritik
        • Oponenter
        • debatt, är en åsikt som ofta består av motsättningar
        • Kunskap bildas i DIALOGEN, ofta i debattformer
        • Du kan inte allt
        • Alla tycker inte som du
        • Dina erfarenheter och efterforskningar kan betvivlas

Thomas Wahlqvist
Jag sökte lite om fikon och fann att unge Flaxss den 13-02-2007 inte tycktes ha en helt klar upfattning om det här med fikon.
http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t52677.html

Men nu raljeras det som om forumläsarna vore pucko.
Alexander-VG-zon3
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon