Full version: Australiensisk viol
Birgitta H
Hej Är det någon som har erfarenhet av att övervintra en " Viola hederacea" , australisk viol. Jag vet inte om den är ett/två årig eller perenn. Valfritt om man har den ute eller inne står det. De hängande rankorna borde man väl kunna plantera o föröka med. Jag har den på balkongen i kruka och tuvan har växt enormt. Hoppas ni vet nått, önskar Birgitta
Hellan
Jag hänger med på din fråga, mina violer har blivit sommarens favoriter! De är verkligen jättefina, men jag har heller ingen aning om de är perenner eller ej. Hälsar Hellan
Alpiner i Halmstad
Vi plockar upp en kruka med unga friska revor dagen innan frosten kommer.
Krukan övervintrar vi på golvet i växthustet med en lägsta temperatur på +5 grader C. Vi vattnar endast vad plantan behöver för att överleva vintern. Under mars månad delar vi plantan och startar upp till en ny vår.
M.v.h. Bernt
Hellan
Tack för tipset Bernt! Visst är det en vacker växt? Då ska jag helt klart prova att övervintra den!

Hälsar Hellan
Birgitta H
Hej Bernt Kul att du vet nåt om växten. Men om man inte har annan möjlighet för övervintring än inomhus i lägenhet då???? Tror du man kan lyckas??? Birgitta H
Alpiner i Halmstad
Plantorna trivs i halvskugga under sommaren. Om Du skall göra ett övervintringsförsök i rumstemperartur bör Du nog flytta in en delning redan nu, så att plantan vänjer sig vid rumstemperatur. Ställ krukan så ljust och svalt som möjligt. Plantan kommer inte att vara någon prydnad framåt eftervintern, men så fort ljuset återkommer repar den sig snabbt.
Var försiktig med vatten, plantan omsätter inte mycket vatten när den är i vila.
M.v.h. Bernt
Kerstin i Malmö
Kan bara säga att den dör om den ska övervintras ute... Försökte för jag bor i zon 1 och täckte den och allt men den stendog!

Kerstin
Birgitta H
Tack för hjälpen med violen. Nu ska jag genast ta in lite och vänja den med inomhusklimat, sen får jag hålla tummarna. Men jag har lyckats förut med expriment så jag får kämpa.
Hälningar från Birgitta laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon