Full version: Blommar min paprika?
Lottiz
Satte fröer från en paprika från mataffären, och en har tagit sig fint och dragit iväg de senaste veckorna.

Men är det en blomknopp jag ser? Så såg det inte ut när de andra bladen kom. Vad gör man om det är det, ska den knipsas bort?

Ser inte hela plantan väldigt lång och ranglig ut? Ska den toppas och hanteras på något annat sätt? Stammen är 17cm.

[attachment=17278:paprika.jpg]
*Stintan*
Japp det är blomknoppar. Toppar du den nu så försenas ju blomningen så det skulle nog inte jag göra.
Lottiz
Vill man att den ska blomma så här tidigt då? Kommer den att grena sig ändå?
Åsa, mälardalen zon 2
Den kommer grena sig även om den blommar, man bör vänta tills en miniatyrfrukt bildas då tar man bort den och låter plantan växa till sig lite mer innan den ska få sätta frukt. låter man en liten planta sätta frukt orkar den inte producera så många frukter.
Eva i Västerås
Jodå, den grenar sig där blomknoppen är. Ingen fara.
17 cm stam är heller inte så farligt. Kommer den ut snart och får bra med ljus så kommer stammen att tjockna på rejält. Tills dess får du väl ge den en pinne att luta sig mot.
DragonLady
Dina paprikor ser fina ut tummenupp.gif
Mina paprikor o chili blommar för fullt.. så här såg de ut förra helgen när jag planterade om dem o nu har jag burit in o ut till uterummet i en veckas tid för avhärdning sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif
moksa108
DragonLady: Jisses! Hur blev dina plantor så stora? Planterade du dom jättetidigt? Jag önskar att mina var lika stora...
DragonLady
Nja tidigt o tidigt.. 26 februari sådde jag chilin, paprikan 2-3 veckor senare.. jag trodde jag var sent ute för vissa sår nog tidigare.
Har haft mycket ljus till plantorna.. tror det gjorde mycket.
moksa108
Jag antar att du har något saftigare än lysrör/LE? Jag satte runt 5-6 februari och mina är bara ~10cm :/
vårskutt!
jag gissar på mer näring! paprikan är ju släkt med tomaten, som älskar gödning, gödsla på du!!
DragonLady
Ja när jag skolade om dem första gången så blev det i u-jord för de behöver ju mycket näring så stora som de ska bli, men jag har inte gödselvattnat dem, det kanske man oxå skulle gjort g.gif får göra detta nästa år..
Tror att min nyförvärvade lampa gjort sitt till oxå yes.gif

Högtrycksnatrium.
Preussen
när det gäller gödsling av paprika/chile så har jag märkt att de gärna sätter till bladverk istället för frukt om man kvävegödslar när det börjat blomma. därför göder jag mina under uppväxt och sedan får de enbart lite stödgödsling under fruktsättning.
Bassam
Hej
Jag vill säga att bladverk för frukt istället om man kvävegödslar men måste inte glömma att växter behöver också kalium K och Fosfor P och de kan få de från blodmjöl och benmjöl och från blåkorn för att de bli starkt mot ohyra och ge bra blad och frukt. Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon