Nanashi
Hej!

Nu är det en månad tills vi flyttar till vårt hus från lägenhet och jag skulle behöva råd.

Vår entré är i norr och jag skulle vilja ha två stora krukor med en/flera växter på vardera sidan av den. Huset är grått och det är en grusplan framför. Tomten hälsas på av rådjur så växten/växterna behöver vara rådjurssäkra.
Jag skulle helst vilja ha blommande växter, som sedan kan bytas ut till hösten/vintern.

Har någon en bra idé? Tack på förhand!
Fenja
Rådjurssäkra växter, hoppas att du hittar något du gillar!
Mvh
Fenja
Nanashi
Tack för listan Fenja. Jag får försöka kolla upp vilka av dem som trivs i norr.
Mollis
Jag har också ett grått hus och har massor av rådjur, har provat med en massa växter och funnit några som går bra i norrläge och ratas av rådjuren bl a Astilbe, Praktbetonika, Jättedaggkåpa, Löjtnantshjärta, Akleja, Hässleklocka, har försökt med Funkia för att de har så vackra blad men dom blir uppätna på en gång så jag har satt några fina ormbunkar istället.
Nanashi
Mollis: Tusen tack!!!
evamarianneZon3
Jag har märkt att om jag har Margueriter tillsammans med andra växter så får dom vara i fred för rådjur.
Nanashi
CITAT (evamarianneZon3 @ 28-04-2008, 10:21) *
Jag har märkt att om jag har Margueriter tillsammans med andra växter så får dom vara i fred för rådjur.

Margueriter tycker jag är jättefina, tack för tipset!
MammaMattsson
CITAT (Nanashi @ 01-05-2008, 20:12) *
Margueriter tycker jag är jättefina, tack för tipset!

Eller så gör du som jag, enkelt, billigt och än så länge idiotsäkert.

Tag ett par nävar blodmjöl, skaka om i en flaska, låt stå över natten. Sila i nylonstrumpa eller kaffefilter.
Häll i en blomspruta, och pyscha växterna när du går förbi, och tittar runt i trädgården.

Inte en funkia har gått åt, inga rosenknoppar, inga nävor. Så gott som rådjursfritt. De går till grannen, he, he och äter..

De ger helt enkelt f*n i sakerna jag sprayat.

Jätteenkelt om du tar som vana att ta flaskan med på dina små växtpromenader, och sprayar du litet underifrån, sitter det kvar minst en tre, fyra regn!
Det blir liksom inget jobb med kladdiga rådjursmedel som är dyra.

Testa!
ängsvädd
Jag har ett grönt hönsnät om min utekruka så jag kan ha vad jag vill. En "strut" som står på marken och är enkel att lyfta upp vid behov. Tycker det ser helt OK ut. Men nätet hjälper inte mot sniglarna wink.gif Tagetes är rådjurssäker, men sniglarna älskar den.
Nanashi
Mamma Mattsson: Tack, det låter som ett superbra tips!!! Vad roligt att kunna handla de växter som JAG vill ha, oavsett rådjur eller inte :-)

MimmiH: Det är i och för sig också en bra idé, men som du sa lite småtrist ändå. Jag tror att jag testar med Mamma Mattssons tips så att kan jag köpa vilka ettåringar jag vill till krukan :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon