sqrulan
25-04-2008, 08:46
Kanske gullris eller plymspirea????
malin72
25-04-2008, 09:00
CITAT (sqrulan @ 25-04-2008, 09:46)

Kanske gullris eller plymspirea????
ja jag har ingen som helst aning
väldigt dålig på sånna här högväxande saker
det jag funderar över är om det är något skojj att ta en bit av och flytta hem eller om det är "ogräs"...
Lars-Olof Arvids
25-04-2008, 09:38
Har du någon närbild på en fröställning? I värsta fall kan det vara jätteslide eller parkslide, som i så fall kan bli hemska ogräs.
Olle
malin72
25-04-2008, 09:42
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-04-2008, 10:38)

Har du någon närbild på en fröställning? I värsta fall kan det vara jätteslide eller parkslide, som i så fall kan bli hemska ogräs.
Olle
jag ska cykla iväg och handla snart så då kan jag ta en bild
Så ser en buske ut som jag har på min tomt, vet inte vad den heter med absolut inget ogräs.
Om jag hinner så tar jag bort de gamla torra grenarna på vären.
Ska ta foto på hur min ser ut och försöka lägga upp här.
malin72
25-04-2008, 09:49
CITAT (Malvia @ 25-04-2008, 10:43)

Så ser en buske ut som jag har på min tomt, vet inte vad den heter med absolut inget ogräs.
Om jag hinner så tar jag bort de gamla torra grenarna på vären.
Ska ta foto på hur min ser ut och försöka lägga upp här.
vad skojj....kommer snart med nya bilder sen kanske det blir spaden till kvällen då
Jag tror att det är en plymspirea, ser ut som min ialla fall. Den har börjat komma upp nu med rödaktiga skott. Trevlig men utrymmeskrävande. Det sägs att de vill ha det fuktigt och gärna sol men min står intill husväggen (torrt) på nordöst sidan (bara morgonsol). Tåliga rackare!!
Stenarna vill absolut komma hem till dig!!!!
Jag tycker den sista bilden ser ut som Libbsticka, den har en otrolig växtkraft och sätter igång tidigt.
malin72
25-04-2008, 18:13
putt putt
ska här grävas eller
Jag tror på Plymspirea jag också. Klart du ska gräva, vad det än må vara!
malin72
25-04-2008, 21:04
Sussie F-Flower
25-04-2008, 21:27
Hej!
.....och jag gissar hellre på libbsticka än på plymspiréa.
Jag har plymspiréa själv, men den har inte börjat att komma upp ännu. Kan inte minnas att den såg ut
så ifjol...
Mamma hade libbsticka på bondgården hon hade tidigare. Den var 25 år och 2-3 meter hög. Påminner
väldigt mycket om den där, tycker jag.
Vi väntar med spänning, Malin....
(visst är det kul med "gamla övergivna" gårdar/tomter....????)
Bilderna på det risiga är definitivt en plymspirea. Och jag skulle ta det väldigt lugnt med att gräva upp den, om du inte är en hulk vill säga. De kan knäcka den bästa. Jag har åtminstone 5 st. jättestora plymspireor som jag vill ha bort men jag vägrar gräva själv, det får grävaren göra nästan gång han är i närheten, de kan fungera utmärkt som tomtavgränsare på sommaren. Andra bilden ser ut som en libbsticka men jag är inte säker.
netaave
25-04-2008, 21:52
Första bilden ser ut som min plymspirea
Sussie F-Flower
25-04-2008, 22:00
Förlåt, jag trodde att alla bilder var på samma buske fast med olika avstånd... haha...
Nu såg jag att så var inte fallet...
det var den sista bilden som jag tyckte var libbsticka....
Libbstickan är en jättegod krydda, man skördar bladen när de är färska och fina och fryser in dem hela i en liten plastburk, sen har man så det räcker hela året. Ett blad räcker gott o väl för att smaksätta en hel gryta. Om du tar ett blad och gnuggar det lite så känner du precis hur de smakar, en distinkt kryddig doft av buljong och selleri.
Eftersom den är så yvig och storväxt så är det nog bäst att den får stå lite för sig själv..
sqrulan
26-04-2008, 10:58
Den sista bilden är en libbsticka,så ser min ut varje vår.
Det är säkert en Plymspirea! Jättefin buske som blommar med vit-beiga stora plymer ca 2 - 3 veckor i slutet juni (beroende på hur tidig våren/sommaren är i Sthlms området). Den är inte fin när den blommat över... ser brun och vissen ut... plymerna "måste" man klippa bort. Men bladverket är vackert ända tills frosten. Vi har två buskar som blir enorma i omkrets och fungerar hela sommaren som avgränsning till grannen.
Har du plats för en "jättebuske" och är stark i armarna... så gräv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.