chrille112
Jag bor nu i en liten lägenhet med balkong, men letar för fullt efter ett hus att flytta till under sommaren. Vill odla lite ätbart som morötter, squash, hallon, jordgubbar, lök osv. Är detta något jag kan förbereda att "dra upp" nu hemma i lägenheten, och plantera ut när vi flyttar (troligtvis juli) för att kunna skörda under sensommar/höst, eller är det kört för den här säsongen?
[attachment=17295:morotter.jpg]
skogstroll
man har väl inte så mycket att förlora annat än priset på fröpåsarna, men nu börjar det väl bli dags för rödbetor, morötter, lök (fast den kanske är bäst att sättas direkt i jorden och de andra också kanske) men är man sugen så är man... smile.gif
chrille112
Just det, rödbetor vill jag testa också smile.gif
Låter som att det är ganska meningslöst att förgro? För att plantera direkt i jorden i juli är väl för sent?
skogstroll
rödbetor är så vansinnigt gott med smör o salt bravo.gif måste nog börja förgro nu i alla fall
chrille112
Okej, då får jag fixa lite fröer till rödbetor. Vad tror du, finns det något annat som är lönt att förgro så här sent?
nina L
Squashen går bra att förodla nu. Ett tipps är att förodlaodla i mjölkkartonger. sen gräver man bara ett lika stort hål i jorden och tar bort bottnet från mjölkförpakningen och gräver ner resten och sen kan man försiktigt ta bort resten av kartongen eller lämna kvar, beroende på vilken gröda man har i. JAg har odlat 10 morötteri en liters mjölkförpackning med låntidsverkande gödsel i. jag hade morötterna i förpackningen till skörd! det blev lyckat. hallon och potatis kan du ju sätta i stora krukor och jordgubbarna (i lite mindre krukor)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon