Thé
Jag är ny i trädgårdsvärlden, men har läst mig till att det ska vara väldigt bra för jorden och växterna att lägga ett 5-10 cm tjockt lager gräsklipp ovanpå jorden i rabatten ett par gånger under våren och sommaren (före en viss tid som jag har glömt - midsommar?).

Men jag tänker mig att det ser ganska hemskt ut. Kan man göra så att man lägger på lagret och sedan liksom luckrar ner det lite i jorden? Visst, avdunstningen bör inte bli bättre, och man täcker inte för att slippa ogräs heller, men man kanske ändå får näringsberikningen av jorden som i varje fall jag är ute efter?
KURT
Det har nog ingen betydelse om det ligger på ytan eller om det myllas ned, så det går att göra. Är det ettåriga blommor, så är det inget problem att ge dem kväve under hela odlingssäsongen. Är det fleråriga blommor (perenner) eller buskar/träd, så bör man inte ge dem alltför mycket kväve senare på säsongen, eftersom de inte slutar växa och förbereder sig för vintern under hösten, och kan skadas av den första frosten.
Thé
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon