Moonbeam
25-04-2008, 15:03
Har satt Blomman för dagen, och har nu fått upp små plantor. Men de bara hänger eländigt över krukkanten. Har en planta i varje kruka, precis som man ska göra. Men de ser så deprimerade ut. Tips någon?
Likadand med mina tomatplantor, de hänger också över kanten.
Varför blir det så?
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2008, 16:43
Kanske du har haft för varmt och för svagt ljus då blir plantorna rangliga och orkar inte hålla sig upprätt. Är plantorna sladdriga också kan det vara övervattning eller för lite vatten som är felet.
skogstroll
25-04-2008, 16:43
ja jag tror de är törstiga
Är det sticklingar du pratar om eller frösådda plantor?
Mvh
Fenja
För varmt, för lite ljus eller så behöver de planteras i plantjord och inte stå kvar i såjorden. Fast det sista har du kanske redan gjort? Småttingar kan heller inte stå direkt i stekande sol, det tar död på dom, det är ljus som gäller utan direkt sol.
Moonbeam
26-04-2008, 11:05
Tack för era svar, även om jag inte blev direkt klokare

De har inte stått i direkt sol, utan på ett bord nära fönstret. De är jämnt fuktiga, inte blöta, har tagit bort den däringa "klumpen" jag sådde dem i. De kommer från frön, inte plantor.
Jag får se om de överlever, just nu är de en deprimerande syn
Du måste ställa dina plantor på tidningar som suger upp överskottet av fukt/vatten. Sedan ska du plantera om dom i riktig plantjord och ställa dom riktigt ljust (utan direkt sol!) Det där med ljus är en väldigt relativ fråga, bara 2 dm bort från fönstret så reagerar nysådda plantor väldigt negativt. Sedan vill de flesta nysådda plantor ha det en aning svalare.
vårskutt!
26-04-2008, 20:52
den däringa klumpen var väl full med rötter...?? kanske lite tokigt att ta bort. den sätter man väl direkt i plantjorden!? plantorna kanske inte fick med sig alla sina rötter?
...hoppas jag har fel...
Moonbeam
26-04-2008, 21:01
Nä, det var inte så mycket rötter alls, bara trådtunna små rötter. Kanske tog dem för tidigt? Jaja, jag får väl köpa nya frön. Tack för era svar!
vårskutt!
26-04-2008, 21:16
japp, det var just de trådtunna jag menade, de är jättesköra, svårt att inte såra dem om man pillar bort allt runtomkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.