|
Maggan H
25-04-2008, 15:20
Jag har ff inte fått Acanthus Mollis, Campanula Stella White och Eryngium att gro, och tror inte att jag kommer få det heller.  Bara för att jag så gärna ville att just dom skulle gro! Dom stod ute i 6 veckor och sen försökte jag gro inne, men när det inte gick ställde jag dom i kylen, där dom ff står. Tror ni på dom?
skogstroll
25-04-2008, 16:16
det som grott bäst är BLADLÖSSEN tycker jag
Här har det varit kaos i sådderna...  Ciczi
Dom däringa attans aklejorna, silvermartorn, månviol och kapkrusbär vägrar gro trots många försök.
Scharlakansakleja, clematisar, rosor, alla hibiscusfrön utom 1, kaffe... Säkert ännu fler åxå. Sen väntar, och väntar, och väntar jag på passiflororna, men det kan ju ta en evinnerlig tid.
Kiwin jag sådde, vill inte!
Passiflora alata o min bat plant verkar inte vilja vakna
Maggan H
26-04-2008, 08:59
Man är i gott sällskap trots allt, eller tyvärr eller hur man ska säga.  Det som gror bra hos en kan tvärvägra hos en annan.
Avokadon har inte gråt på jättelänge. Börjar tappa tålamodet.
Lemonne
26-04-2008, 09:07
Dicentra spectabilis och clematis vitalba  Löjtnanshjärtat trodde jag hade grott, men det visade sig vara pilört
För mig har vissa frön verkligen vägrat i år.
Gräslök, både vanlig och kinesisk. Sommardahlior (kanske gamla frön? Ca 2 år) Vit stockros
Luktärtor Fattar ingenting  , dom har alltid grott så fint förr om åren Grott och växt så det knakar  men dom här sover,  och sover... Körde ut dom i plastväxthuset igår för att väcka dom
Av någon anledning tittade aldrig dragonen upp! Bananplantan har inte heller grott, trots försök med varmvatten i termos osv. Dragonen gav jag upp för ett tag sedan, bananen får stå tills det händer något om det så ska ta år!
Mina luktärtor var också ovanligt tröga i år, det brukar ju spruta ur jorden! Jag ställde till slut ut dem i ett miniväxthus i mitt kallväxthus. Då först vaknade några stycken.
Maggan H
02-05-2008, 09:49
Campanula Stella White grodde till slut i kylen! Ut åkte krukan bums!
Skruttis
02-05-2008, 12:04
Trots två omgångar så har mina Vårgyllen tvärvägrat att visa sig. De som skulle vara så lättsådda.... Alla de andra 46 sorterna har gått bra även om en del tagit väldigt god tid på sig.
CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 15:16)  det som grott bäst är BLADLÖSSEN tycker jag  Håller med. /Eva
spacepingo
02-05-2008, 16:10
CITAT (rosita @ 26-04-2008, 06:49)  Kiwin jag sådde, vill inte!  Har du provat att lägga fröna i lite sand och sedan ställa in dem i kylen i sådär kanske en månad? Det gjorde jag förra året när kiwi inte ville gro. Jag fick två plantor att växa på det sättet... men lössen tog dem sen /Mimmi
jenniepennie
03-05-2008, 19:09
Paradisblomster. Kom några små små, men jag tror det var ogräs
Mina porslinsveronica verkar inte alls vilja titta upp. Inte heller dom vita violerna, dom svarta har glatt tittat upp
Lady Hamilton
05-05-2008, 08:30
För mig har inte Ricinfröna grott
CITAT (Lady Hamilton @ 05-05-2008, 09:30)  För mig har inte Ricinfröna grott  Om det är nån tröst så har inte mina heller grott. Trots blötläggning. Det är nog första gången ricin inte grott för mig. Undrar jag om någon som fick frön från mig fått sina att gro
Acanthus mollis vill inte....och inte heller Silvermartornet....Blodtoppen har jag gett upp och Bolltistel blev bara en ynkling som inte vill växa...har stått med hjärtblad sedan mitten av mars nu... Men men....det finns ju värre saker...jag har ju faktiskt över 200 plantor i växhuset av allt möjligt....men en Acanthus vill jag så gärna ha  och plantor brukar vara så dyra...
CITAT (Gillan @ 05-05-2008, 09:44)  Om det är nån tröst så har inte mina heller grott. Trots blötläggning. Det är nog första gången ricin inte grott för mig. Undrar jag om någon som fick frön från mig fått sina att gro  Ett har grott /Anki
CITAT (Anki V @ 06-05-2008, 20:19)  Ett har grott /Anki Ett endaste frö  ! .............men man får vara glad för det lilla  .....................ett, är bra mycket mer än inget
Christina i Småland
07-05-2008, 20:56
Mina ricinfrön grodde aldrig heller. Jag är osäker om de var riktigt mogna, förra årets säsong var ju urusel!
CITAT (Gillan @ 07-05-2008, 09:00)  Ett endaste frö  ! .............men man får vara glad för det lilla  .....................ett, är bra mycket mer än inget  Tralla la…Jag ljuger så bra! Det var faktiskt två ricinfrön av 5 som grott + ett som växer upp och ner….tror jag  . Gillan, skickade du mig fyra rättvända frön och ett som var upp och ner? Om det nu inte är rötter som sticker upp i krukan, vad är det då? [attachment=18043:rötter__Large_.jpg] /Anki
CITAT (Anki V @ 11-05-2008, 20:13)  Tralla la…Jag ljuger så bra! Det var faktiskt två ricinfrön av 5 som grott + ett som växer upp och ner….tror jag  . Gillan, skickade du mig fyra rättvända frön och ett som var upp och ner? Om det nu inte är rötter som sticker upp i krukan, vad är det då? [attachment=18043:rötter__Large_.jpg] /Anki Ja du Anki, jag vet ärligt talat inte vad det är som sticker upp där. Jag trodde jag var värst för nu har faktiskt fyra st kikat upp här............Men som de ser ut  . Nog kan vi prata Alien i alla fall. De ser helt vanställda ut, men din är ett strå vassare  .
Maggan H
12-05-2008, 07:29
Tja, kan inte säga att det liknar mina ricin precis.....  Jag hade nog försökt vända på steken och se om man kan få den på rätt köl, om det nu är en ricin..... I en av mina ricinsådder dök det upp en Lupin, lite av jorden efter deras omskolning hade hamnat i ricinlådan! Och där trivdes den bättre, uppenbarligen! Ang groningen har jag haft stor groningsprocent i år, jämfört med i fjol, då det var segt som sjutton. Mina Acanthus Mollis har inte heller grott, sådden står ff i kylen, var har du din, Heda?
Orkidétjuven
12-05-2008, 09:34
Jag sådde frön den 16/1 och hälften har kanske kommit upp. Mycket är dock udda och konstiga saker jag plockar när jag reser. Men det som inte har grott ännu iaf är Papegojblomma, pinjetall, white pine (pinus strobus) en grodde men dukade under pga fuktig??? Magnolia grandiflora, Ginkgo, Sassafras Det som dock grott är en endemisk Yucca från Pink coral dessert, Opuntia indica samt ngt jag inte lyckats identifera från florida och mina rädisor  Ngn som har en ide vad det oidentifierad är? Blir en drygt 2-3 meter hög buske med blad som viker ihoppsig nattetid. med röd oranga blommor. Ngn typ av baljväxt är det iaf.
skogstroll
12-05-2008, 09:49
Habaneron ville inte i år
Maggan H
12-05-2008, 12:24
CITAT (Orkidétjuven @ 12-05-2008, 10:34)  Jag sådde frön den 16/1 och hälften har kanske kommit upp. Mycket är dock udda och konstiga saker jag plockar när jag reser. Men det som inte har grott ännu iaf är Papegojblomma, pinjetall, white pine (pinus strobus) en grodde men dukade under pga fuktig??? Magnolia grandiflora, Ginkgo, Sassafras Det som dock grott är en endemisk Yucca från Pink coral dessert, Opuntia indica samt ngt jag inte lyckats identifera från florida och mina rädisor  Ngn som har en ide vad det oidentifierad är? Blir en drygt 2-3 meter hög buske med blad som viker ihoppsig nattetid. med röd oranga blommor. Ngn typ av baljväxt är det iaf. Det här tror jag är ett Johannesbrödsträd.
CITAT (Maggan H @ 12-05-2008, 08:29)  Tja, kan inte säga att det liknar mina ricin precis.....  Jag hade nog försökt vända på steken och se om man kan få den på rätt köl, om det nu är en ricin..... ? Ja jösses…… Jag tog ut den ur krukan idag och den växte faktiskt upp och ner! Jag som försökte skoja lite. Nu har jag vänt på plantan och med milt våld tvingat ner rötterna åt andra hållet. Det ska bli spännande att se om det blir något av det här. Och ……Ja, jag är säker på att det är en ricin! [attachment=18101:uppochner__Large_.jpg] /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|