pilgrim
Köpte stockrosor men det här kommer upp och jag tycker inte det ser ut som stockrosor. Vad är det? Finns det någon som vet? Det ser nästan ut som sparris i butiken giggle.gif confused.gif
Mrs-E
Liknar inte mina stockrosor i alla fall laugh.gif
Fenja
Tussilago?
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Tänkte också sparris när jag såg det först. Men kan det vara någon törel, Euphorbia, tro?
Christer.
*Ulrica*
Oj! Spännande! tongue.gif
Du får skicka en bild till den/de du köpte den av och fråga vilken sorts stockros det är... giggle.gif
Samsara
Tänkte osså sparris, finns det några vilda Euphrobia i Sverige?
Sussie F-Flower
Skämt åsido, men jag tyckte också att det såg ut som tussilago vid första anblick...

(men det kan det väl knappast vara, va??? giggle.gif )
Maggan H
Snopet men jättespännande! Var köpte du plantan någonstans? Den liknar inget jag har i min trädgård och absolut inte stockrosor!
pilgrim
Jag köpte de på mässan förra året och i somras kom ingenting utom några jätteblåklockor. I år köpte jag nya för att sätta på samma ställe och då när jag skrapat bort lite jord såg jag att dessa var på väg. Hur skumt som helst. Skulle kunna vara tussilago eftersom det i en grop är tussilago men är det är ju konstigt att de inte kom förra året. Jag kommer inte ihåg vad firman heter. De finns ju på mässan och säljer en massa knölar och växter.

Jag lovar att återkomma med bilder när det blommar!
Gillan
Ekar efter Fenja och säger tussilago jag med.................Är du säker på att det inte är det?
pilgrim
Ett tag trodde jag att det var tussilago men nu har det utvecklats och idagsläget ser det ut så här. Finns det några nya gissningar på vad det kan vara?
stennie
Hmmmm...någon typ av lilja kanske confused.gif
Heda
Wow! Vilka häftiga, mystiska!! Har kollat i floran men vet inte vad det kan vara...hoppas att det kommer in någon som vet..annars måste du lova att sätta in bild när de blommar !

Hur stora är de?? Svårt att avgöra på närbild...

Spännande!!
*Stintan*
Följer tråden med spänning smile.gif
HelenN
Det är en lilja!!! Ser ut som mina nyinköpta liljor från mässan, men mina är betydligt större.
Blåbärsblad
Wow vilken häftig växt!!! Du måste lägga upp bilder när den blommar! Ser vekligen ut som sparrisstjälkar!! giggle.gif Lilja med sparrisstjälk?! biggrin.gif g.gif

[attachment=17895:Blåbär.jpg]
Ezereht
mina liljor ser ut så där.
NinaVästerplana
Du har nog tur som får liljor åtmindstone, läste ett annat inlägg om någon som fått lupiner istället för stockrosor!! Också köpta på Älvsjömässan. Hur kul är det?
mvh ninah
Heda
Mina liljor se absolut inte ut så där...fel blad...men med alla hybrider så kan de väl se ganska olika ut...

Det kan ju vara lika tråkigt att få liljor ist för stockros som att få lupiner....
Gillan
Att det inte var Tussilago kan vi ju vara ganska överens om giggle.gif . Men inte tror jag att det är liljor heller. Skulle det kunna vara någon form av "fetbladsväxt"? Det känns som om jag skulle veta vad det är, men kommer inte på något namn.............gula små blommor och sprider sig ganska friskt om de trivs. Nån som vet vad jag pratar om?

I vilket fall som helst är det aldrig kul när man köpt en sak och får en annan thumbdown.gif
Heda
Pilgrim hur stora är dom? 10, 20, 30 cm??? Detektivarbete är roligt smile.gif
Heda
Vad var det för något!?!?!?!

//Heda
mojan
Mina krolliljor ser ut så där när de tittar upp, men det kan nog vara någon annan lilja också. Eller något helt annat...
johannea
Ja lägger oxå en peng på Krollilja tummenupp.gif

Men va var det nu då, de blommade väll i sommras så att mysteriet kan redas ut!?!
Boxer
shy.gif Ett till förslag till: Platycodon grandiflorus
sqrulan
Jag gissar också på nån sorts krollilja. Hoppas att vi får veta snart. yes.gif
Maggan H
Det här tror jag är Tidlösa, eller Nakna Jungfrun!

Tidlösa, Colchicaceae, Colchicum, autumnale
Tidlösa, eller Nakna Jungfrun är en flerårig, kal ört med knölformad jordstam som är omgiven av bruna papperslika fjäll. Bladen är brett lansettlika, glänsande mörkgröna och sitter i en ganska kraftig rosett från jordstammen. Tidlösa blommar under hösten, i september - oktober, efter det att bladen vissnat bort. Blomkalken utgår direkt från jordstammen och har en mycket lång och smal pip och sex avlånga blekt rosa till violetta flikar. Blomman har sex ståndare och tre märken. Stjälkarna är mycket veka och lägger sig lätt i ett höstregn. Frukten är en trerummig kapsel som kommer upp med bladen på våren. Tidlösa kan förväxlas med höstblommande krokusar, men de senare har alltid bara tre ståndare.
Den hör ursprungligen hemma i Syd- och Centraleuropa
Tidlösa innehåller den giftiga alkaloiden colchicin som ger kromosomtalsförändringar och som används inom växtförädlingen. Colchicin har också använts som urindrivande läkemedel.

CillaM
CITAT (pilgrim @ 06-05-2008, 07:27) *
Ett tag trodde jag att det var tussilago men nu har det utvecklats och idagsläget ser det ut så här. Finns det några nya gissningar på vad det kan vara?

Någon krollilja är det inte, se på bladen, och någon tidlösa är det inte heller, bladen är även där helt annorlunda. Bladen påminner en aning om libbsticka. Men jag tror också det kan vara en Platycodon
godanro
Jag kan inte ett smack om blommor eller andra växter.
Så jag följer det här med intresse g.gif
pilgrim
Vad kul att den här tråden började leva rolleyes.gif Hade helt glömt bort att rapportera... Gulligt av er att fortsätta gissa. Det som jag trodde skulle bli stockrosor första året jag köpte och planterade dem, kom upp andra året som jätteblåklockor. Så det ni ser på bilderna är alltså blåklocka.

Jag har foton när de växer upp men bilderna ligger på min gamla dator så jag ska gräva fram dem en annan dag så att ni får se.

Vet ni vad andra årets stockrosor blev? Inte stockrosor i alla fall... det blev lupiner! Suck, aldrig mer att jag köper stockrosrötter på trädgårdsmässan. I år har jag köpt frön, få se om jag kan lyckas med det giggle.gif

Jag har precis börjat trädgårdsblogga, gå in och kolla om ni har lust. Har bara skrivit fyra inlägg än men det kommer mera. Tänkte dokumentera de fyra åren som trädgården har utvecklats och sedan fortsätta framåt. Jag vill ju skriva ner allt som rör trädgården och det här var ett kul sätt. http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.com/

Tack för allt intresse!
smiley_small_hug.gif
johannea
Va! ohmy.gif Blåklocka hade ja då aldrig kunnat tro!!!

Jättefin blogg, du har! Den kommer jag att följa, den var precis så mysig å personlig som en blogg ska va!
Eva 33c
CITAT (pilgrim @ 20-01-2009, 23:42) *
Vad kul att den här tråden började leva rolleyes.gif Hade helt glömt bort att rapportera... Gulligt av er att fortsätta gissa. Det som jag trodde skulle bli stockrosor första året jag köpte och planterade dem, kom upp andra året som jätteblåklockor. Så det ni ser på bilderna är alltså blåklocka.

Jag tror att de som föreslog platycodon hade rätt. Blommorna på den ser ut som jätteblåklockor. "Riktiga" blåklockor (Campanula) har inte sådana blad, de har nästan alla en bladrosett vid marken. Dessutom tror jag att platycodon faktiskt brukar säljas som rotknölar på mässan men knappast blåklockor. Det som är speciellt med blomman hos platycodon är att knoppen ser liksom "uppblåst" ut innan den slår ut, därför kallas den ibland ballongblomma. Om du minns att dina knoppar såg ut så, så är det med säkerhet en platycodon. Annars är det väl nån sorts blåklocka i alla fall. ..
Boxer
CITAT (Boxer @ 20-01-2009, 09:16) *
shy.gif Ett förslag till: Platycodon grandiflorus

Rötterna på praktklocka, Platycodon grandiflorus, är vitaminrika och äts i Asien.

De är lätt att förväxla med sparris när de kommer upp ur jorden. De kommer senare upp än många andra blommor på våren, så var försiktig när "stora vårhackan" sätter fart.
pilgrim
Eva 33c har rätt, de såg precis ut som praktklocka, Platycodon grandiflorus. Nu har jag lärt mig något nytt! thanks.gif

Hur gör jag nu? Jag vill ju ha stockrosor där och inte praktklocka. När är det bäst att gräva upp dem och placera dem någon annanstans, någon som vet?

johannea: Vad glad jag blir att du gillar min blogg. Jag älskar trädgård, att skriva och att fota så det kändes som en perfekt lösning att dokumentera trädgården i bloggform.
Heda
Så skönt att denna tråd fått en lösning! Jag kom på den häromdagen och tänkte att jag måste kolla vad det var för något!! Kul att ha fått lära sig något nytt!! smile.gif

Har också varit inne och kollat på bloggen, den är verkligen jättefin!!

Du kommer garanterat att lyckas med stockrosfröerna! De är mörkergroende, men brukar vara lätta att få att gro!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon