mianyckelpiga
25-04-2008, 19:31
Vår gräsmatta är väldigt tunn och har en del kala fläckar och en del mossa. Vi har strött ut gräsfrön. Ska vi toppdressa eller gödsla och vilket gödsel är bäst isåfall?
JohannaR
25-04-2008, 20:43
Hej!
Ett tips om du vill ha hjälp och råd gällande din gräsmatta är att kolla in hemsidan www.olleberg.nu
Själv tycker jag att den är super! Jag har själv inte hunnit använda mig av hans tips så länge eftersom jag har en alldeles nysådd gräsmatta (tidigare mossmatta!) men jag ser fram emot att använda mig av hans årsprogram för en fin gräsmatta. På denna hemsida finns även ett forum gällande enbart gräsmatta.
Annars är nog det gällande tipset att först döda mossan med hjälp av Weibulls Stoppa Mossa, Ferrogent, Mossa GTI (eller annat järnsulfat preparat). Därefter toppdressa och stödså. Sedan gödsla mattan kontinuerligt med bra gräsgödsel (tex. Weibulls Super Gramino) så att gräset vinner över både mossa och ogräs.
Hej
Det är bra att gödsla gräs matta på kogödsel och om du kan kalka den, men inte på en gång, du kan gödsla nu och sedan efter 4 veckor kan du kalka , du ska ha stark gräsmatta om du spreja med järnsulfat för att bli fri från mossor.
Lycka till, H: Bassam
magnuspihl
27-04-2008, 07:13
Topdressa gör man för att jämna till gräsmattan. Jag tror inte enbart gödsling gör susen, även om mossa trivs i näringsfattig jord. Mossa trivs också i skugga och fuktig jord. Är dräneringen från huset tillräcklig? Kanske kan ni ta ner några träd så att det kommer in mer sol? Men annars kanske vertikalskärning kan hjälpa. Och sedan så gräsfrön. Lägg på jord innan du vattnar också! Och vattna sedan försiktigt.
Själv har jag rullat ut gräs och är jättenöjd. Men jag tror det är såhär du ska göra.
Hej
Jag vill säga att gräsmatta kan vinna spekulation matchen mot mossor om gräsmatta bli stark genom att ger det bra gödsling och kalk de och sedan använda järnsulfat som gör gräsmatta stark och döda mossor. Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.