Full version: Miniatyrer?
Chivvie
Kalanchoe/våreld/höstglöd, cyklamen och saint paula finns ju ibland som mini-varianter. Men nu har jag sett att mina plantor fortsätter att växa och är normalstora efter några månader. Är det som säljs som mini bara normalstora som utsatts för någon behandling? Om det är med kemiska medel, kommer då inte jag att köpa dem i fortsättningen. Jag gillar det lilla formatet, men det skall vara på riktigt, tycker jag.

Finns det någon som vet?
MariaS
Vissa blommor är framodlade som minisar och andra är behandlade med stratifieringsmedel. De som fortsätter växa, har altså behandlads kemiskt, eller drivits med andra medel till blom.
Chivvie
Tack MariaS.

Finns det något sätt att veta - innan man köper om det är en "äkta" miniatyr, eller om det är en behandlad normalstor?

Du kan svara på mycket. Bra att du finns här på forumet.
MariaS
De flesta kalachoe är behandlade. Även vissa cyklamen. Däremot brukar St. paulan vara sortäkta.
Annars bör du kunna få svar i din butik. Kan inte de svara, bör de kanske fundera på annat yrke, eller växtutbildning.
Samsara
Det finns ju miniatyrer bland till exempel pelargoner, dom är framodlade för att vara små. Men om du inte sköter rotsystem och klippning med mera så växer dom och blir större. Så kan det även vara med andra växter.
Ciczi
Med risk för att låta som en messerschmitter. Men en liten detalj vill jag påpeka. Det är retarderingsmedel man behandlar växterna med inte stratifieringsmedel. Det är fröer man stratifierar.

mvh Ciczi
ingrids
Sen har jag läst att köpehibiskusplantor är behandlade de också för att inte rangla iväg - så det kan nog finnas ännu fler behandlade växter hemma hos oss som vi inte vet om.
Netha
Barnbarnet fick en mini-kalanchoe i februari. Den är lika liten ännu och blommar om
med rosa blommor.
Ciczi
CITAT (ingrids @ 13-05-2008, 20:16) *
Sen har jag läst att köpehibiskusplantor är behandlade de också för att inte rangla iväg - så det kan nog finnas ännu fler behandlade växter hemma hos oss som vi inte vet om.

Visst är det så. Kolla på en riktigt gammal som inte är retarderingsbehandlad och jämför färgen på bladen så ser du skillnaden. Man ska dock komma ihåg är det gäller hibiskusar så finns de arter som har mörka blad naturligt.

mvh Ciczi

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon