Ja, nu är jag igång med att köpa gräsklippare till mitt nyinköpta hus. Såg en jättefin elgräsklippare på trädgårdsmässan, en sådan där som mular ner gräsklippet ner i gräsmattan så man slipper kånka det till komposten.
Jag kommer inte ihåg vilket märke det var, men nu har jag googlat runt på nätet här i kväll (fredag kväll - mina nyss vuxna barn tycker att jag borde skaffa mig ett liv istället) och hittat två elklippare med multiclipfunktion, Klippo Energy och Stiga Multiclip.
Klippo tycks inte ha någon återförsäljare i Stockholm annat än en med boxadress, men Stiga verkar säljas lite överallt.
Någon som har erfarenhet av elklippare med multiclipfunktion? Något jag ska tänka på (mer än priset; de verkar kosta sådär mellan 2 500 och 3 100)?
Har robotvarianten. Kanonbra!!!!
"Han" är ute och klipper för fullt just nu!
*Stintan*
25-04-2008, 21:48
Det finns massor av återförsäljare som har Klippo i Stockholm
http://www.klippo.se/node2860.aspx
Sommartorparn
26-04-2008, 10:30
Har själv just köpt en gräsklippare (ej elektrisk) och min erfarenhet är att man måste titta på klipparna och tala med någon kunnig person för att få en uppfattning om fördelar och nackdelar med olika modeller och vad som passar ens behov bäst. Mitt tips är att besöka Carlsöners butik på Upplandsgatan 31 i sthlm. Dom säljer både Klippo, Stiga och lite andra märken.
Jag har just klippt gräset för första gången i år - med en liten elklippare av äldre modell (man får alltså räfsa ihop klippet efteråt). För mig som odlar grönsaker är gräsklippet guld värt som täckning och gödning i landen - men du kanske inte har grönsaksland? Dock: vad hade jag inte givit för en klippare med uppsamlare - att räfsa gräs är det absolut tristaste trädgårdsjobb jag vet ...
Sommartorparen - tack för tipset med Carlsönerna. Det känns tryggare att gå till en mindre butik jämfört med Bauhaus och liknande där personalen inte alltid är så kunnig. Jag hittade inte Carlsönernas adress på nätet.
EKLO - nej, jag har inte grönsaksland. Däremot en kompost, som i framtiden får klara sig utan gräsklipp. Jag hade gräsklippare med uppsamlare förut och det var så himla jobbigt att kånka gräsklipp och tid tog det också(fast det är ju enklare än om man är tvungen att räfsa OCH kånka gräsklipp, förstås).
ja men då är det klart! Ska man inte göda grönsaker måste ju det allra bästa vara en gräsklippare som klipper smått och där själva gräsmattan får näringen. Det verkar väldigt bra.
Whiskuchi
26-04-2008, 20:44
Vi ska göra oss av med vår tre år gamla Stiga Multiclip (bensindriven), den är komplett värdelös. Köpte en Klippo istället, jag har aldrig hört annat än bra om dem.
Hm, Klippo är lite dyrare, men den kanske är värd det?
Whiskuchi
26-04-2008, 21:20
CITAT (Elanor @ 26-04-2008, 22:14)

Hm, Klippo är lite dyrare, men den kanske är värd det?
Min bror jobbade med gräsklippning ett tag (han klippte alla HSB's gräsmattor) och han i det närmaste bönföll oss att köpa Klippo istället för Stiga. Men snålheten bedrog visheten dessvärre, så vi köpte som sagt en Stiga. Och ångrade oss å det gruvligaste. Så ja, Klippon är dyr, men den är värd sitt pris
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.