Full version: avocado
aki
har försök med vatten o sätta i jord men inget händer, gör jag fel eller är det tålamod som krävs? Hjälp
Piccante
pröva med att ställa dem varmt och ha lite tålamod.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog tålamod som saknas, avokado brukar ha bra grobarhet. Själv tycker jag det går snabbast att sätta kärnan i vatten ex. genom att sätta den i en äggkopp med vatten, trubbiga ändan nedåt (kolla varje dag så det finns vatten + se om det kommit en rot). När roten tittar ut planterar man kärnan i jord så den spetsiga änden tittar upp ur jorden, sedan är det bara att vänta på det gröna skottet.
Discogiraffen
Man kan också 'hänga' kärnorna i en kopp med vatten, stick in tandpetare i sidorna på kärnan. Skär ett kryss i toppen av kärnan så börjar det så småningom växa ur båda hållen.
mogge92
desto varmare du har avocadokärnan, desto snabbare gror den.
barre
jag har alltid lyckats med avocadon genom att göra ett litet kryss i toppen och låta kärnan torka ut lite sen direkt i jord. Sen dröjer det visserligen lång tid men det kommer upp en liten planta. Sol och värme är ju ett plus, dra till lite med växtnäring också så kan det väl inte gå fel. flirting.gif
jannika
jag misslyckades först med en som möglade. när nummer 2 inte grodde tänkte jag kasta den och tog upp den ur jorden och såg en rot! smile.gif ytterligare 2-3 veckor senare tittade ngt upp ur toppen och nu är den 15 cm lång! smile.gif

jag satte mina direkt i jord, den 1a fick för mkt vatten, den adnra var bara lätt fuktad med plastpåse. det tog nog en månad eller så...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon