vildmarkskocken
Har just börjat arbeta på en större hotellanlägning, där man tidigare under hösten/vintern på börjat en ombyggnad. För att göra plats för bygget så har man (med grävmaskin) tagit bort en rosenrabat och fraktat jord och dom stackars buskarna till ett undanskymt hörn av anläggningen och lämnat dom åt sitt öde. Nu har jag varit och tittat närmre på buskarna och ser att det fins liv. Jag har tagit hem några av plantorna i dag, klippt bort en hel del, rensat bort mycket gammalt och sparat nya skott. Dom står just nu i en vattenbalja och väntar på vidare öde.
Hur gör jag bäst för att ge dessa stackare en sån bra möjlihet för en ny chans i livet? tacksam för alla tips!
svennis
Hej! Rosor som har trivts på den platsen skall du ju vara rädda om.
Låter spännande. Man brukar kunna dela rosen och göra många plantor, försök.
Så mycket kvistar ovan mark är inte så viktigt, Klipp ner riktigt hårt.
Gör på olika vis, plantera några i krukor andra i jorden.
Gödning behövs inte, nu är det vatten som gäller. yes.gif
Kan du sätta över en genomskinlig plastburk så rosen håller sig fuktig, är bra.
Du kan ju skicka ner en till mig eller
Skicka ner lite ris efter midsommar så gör jag nya till dig. /svennis
vildmarkskocken
Tack så mycket för svar, mycket vatten alltså. Då gör det inget att dom står kvar i en vatten balja ett tag till antar jag ? Har lite svårt att bestämma vart jag ska sätta dom eftersom jag har en totalrenovering av stugan framför mig och vill ju inte riskera att dom ska behövas flytta på sig ytterligare en gång på grund av den mänskliga bygg-hysterin.
Sätta i kruka är ju i och för sig ett bra alternativ.
Visst kan jag skicka lite ris så småning om så kan vi se vad det blir av det.
svennis
Kruka några, tror de mår bättre där.
Krukan med rosen kan du sätta i vatten.
Du kan också gräva ner grukan så är det lätt att flytta sedan.
Brova olika sätt o olika jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon