Var och spanade in blombänken idag, och döm om min förvåning när det ser ut som om mina stockrosor kommer upp för tredje året. Finns det öht skuggan av en chans att bienna stockrosor kan komma tbx ett tredje år? Bladruggen kommer precis där de gamla torra pinnarna står, de jag satte ifjol sitter en liten bit ifrån.
Alexander-VG-zon3
25-04-2008, 21:35
klipper du av fröstänglen kommer dom nästa år igen , dockl har mijna stockroser kommit på våren till att sedan dö . frösådder brukar ockås lkomma tätin på moderplantan .
Nej, mina frös ner i höstas, den ena hann inte ens blomma, och jag tror inte det hann bli några frön i den andra...
Nåja det visar sig väl vad det blir av dem, det är väl inte helt omöjligt heller att det är småblad som skyddats av resten av plantan och inte frös i höstas. Tror inte jag haft nån tjäle där, alldeles intill husgrunden...
netaave
25-04-2008, 21:54
Ja det är möjligt, mina har kommit 20 år i rad dom

jag gör inte ett dugg mer än klipper bort det torra på våren
CITAT (netaave @ 25-04-2008, 22:54)

Ja det är möjligt, mina har kommit 20 år i rad dom

jag gör inte ett dugg mer än klipper bort det torra på våren
Alltså, det finns ju perenna stockrosor, som dock sällan är perenna här uppe, men mina är bienna...
Myosotis
26-04-2008, 16:01
Fick precis idag syn på ett par ynkliga blad som jag tyckte såg ut som stockros, trodde jag hade fel, men då är det nog det. Både sådda och färdigköpta plantor trivs inte alls här, så de blommar aldrig. Istället så blir de perenna. Hm. (Tips, någon? Näring? Kalk? Vad gör jag för fel?)
Christer i Falköping
26-04-2008, 16:42
Jag tror att de bienna stockrosorna, precis som många andra tvååringar, sätter sidoskott ibland. Därför verkar de vara perenna.
Hmm, det låter spännande. Ska bli kul att se vad det blir av det innan slutet
Eva 33c
27-04-2008, 19:21
Min gissning är att de överlevt just eftersom de frös bort före blomning eller frösättning. Själv satte jag föra året ut två plantor av adlumia fungosa, en tvåårig växt, den ena blommade sent på hösten men inte den andra. Nu kommer det nya skott på den plantan som aldrig blommade, medan den andra inte visar några livstecken. De står i samma rabatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.