JohannaR
25-04-2008, 21:56
När vi flyttade till vårt hus för ca. ett år sedan hade jag lite vilda planer på att ha en häck med rhododendronen Cunninghams White på framsidan där det förr stod en misskött granhäck. I höstas började jag så det tunga arbetet med att gräva bort granhäcken och jordförbättra. I all hast gick jag och inhandlade 20 st. thuja Smaragd då jag bara hade i tankarna att jag ville ha något som är grönt året om. I denna hast hade jag helt glömt mina drömmar om en vitblommande rhododendronhäck. Ja, ibland har man bara alltför bråttom som nybliven trädgårdsägare med stor iver att odla. Thujorna kostade ca. 1200 kr i inköp så en ändring av häckplantor skulle ju bli ganska kostsamt om man dessutom lägger på kostnaden för ca. 8 st. rhododendron. Kanske kan jag sälja min thujor för ett hyfsat pris "second hand" och sedan köpa Cunninhams White på höstrean? Vad tycker ni? Skulle ni "ge upp" er första idé och gå på det ekonomiska? Det kommer ju att bli dyrare om jag nu skiftar häckplante-val men samtidigt ska man ju njuta av häcken i många år frammåt. Det är dessutom häcken vid entrén så jag skulle tycka att det vore så härligt att få ha mitt drömval av häck där (det första man ser när man kommer hem).
Om det nu blir Cunningshams White, vad har man för planteringsavstånd om man vill bilda en häck?
Vad kan man ta för "second-hand"-pris på 20 st. Thuja Smaragd, ca. 60 cm höga?
Ingrid Zon3
26-04-2008, 00:46
Jag skulle inte begrava min dröm för 1200 kr! En thujahäck är i bästa fall en gäspning, medan en rhododendronhäck säkert blir en sevärdhet! Jag kommer åtminstone gärna och tittar!
Framsidan tycker jag är jätteviktig. Tänker mig att jag varje morgon på väg för att hämta tidningen, åka till jobbet, komma hem igen, välkomna gäster, vinka av gäster, på väg till vänner, osv, osv, ser det där förbaskade felköpet och att man sen grävde ner det, och hur mycket snyggare det hade varit om... Nej, det kan varken vara bra för humöret, relationerna, yrkeslivet eller hälsan.
Jag skulle försöka sälja thujorna eller hitta annan plats för dem.
Varför inte både och istället för antingen eller, dvs en dubbelhäck? Blommande rhododendron gör sig bra mot en mörkgrön fond.
Så skönt med någon som har samvete! Jag önskar att fler ångrade sina val av thujamurar!
Aqvakul
26-04-2008, 08:10
Köp åtta fina R. Cunningham White, titta inte på priset. På sikt kommer du att bli sååå nöjd!!!
Christer i Falköping
26-04-2008, 11:09
Har du å andra sidan otur uppför sig de Cunninghams white som min gjorde. Fesblommade lite på hösten, för att sedan fesblomma lite till våren. Fesblomma= några få blommor här och där. Den är numera kompost.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.