Full version: Rota buskar!?
Juli S
Hej!
Jag plockade kvistar från nedklippta buskar (vet ej namnet), de är så fina särskillt i den gråa vinter. Går det att rota de? Hur gör jag? g.gif
Tack för alla tips smiley_small_hug.gif
Julia.

[attachment=17323:DSC01876.JPG]
KURT
Jag vet inte vad det är, men det är i alla fall bättre att försöka rota sticklingar i lucker jord.
Aqvakul
CITAT (KURT @ 26-04-2008, 08:50) *
Jag vet inte vad det är, men det är i alla fall bättre att försöka rota sticklingar i lucker jord.

skulle kunna vara korallkornell - men ner med dem i jorden.........
Ingrid Zon3
Korallkornell kanske?

Sticklingar i jord, så här gör jag: Fyll ganska stora krukor (15-20 cm diameter) med såjord. Vattna igenom. Ibland kommer jag ihåg ett lager lecakulor underst, ibland inte. Klipp av sticklingarna precis nedanför en nod. Låt dem vara 10-15 cm långa totalt. Sätt ner dem i en ring nära kanten på krukan, men någon cm in - de ska inte ligga an mot krukan. De ska ner med halva längde i krukan och halva ovanför. Om sticklingarna har blad nedanför jordnivån (verkar ju inte vara fallet med dina) repar man av dem. Vattna så jorden slammar igen runt sticklingarna.

Sätt ner ett några pinnar (blompinnar eller trägrillspett eller vad du har till hands som inte rotar sig smile.gif) så att de står högre och vidare än sticklingarna, trä en plastpåse över och ställ halvskuggigt. Inne eller ute är mest en fråga om temperatur, plats och att komma ihåg dem. Håll fuktigt men inte blött. Blir det mycket kondens på plastpåsen kan du göra några små hål i den.

Efter ett tag, några veckor - någon månad brukar man se att de börjar växa. Då krukar man om så varje planta får egen kruka, och då ska de ha "riktig" jord. Hinner eller ids man inte kruka om just då, så ta i alla fall bort plastpåsen direkt.

Räkna inte med att alla tar sig. Lycka till.
CalleF
CITAT (Ingrid Zon3 @ 26-04-2008, 09:20) *
Korallkornell kanske?

Sticklingar i jord, så här gör jag: Fyll ganska stora krukor (15-20 cm diameter) med såjord. Vattna igenom. Ibland kommer jag ihåg ett lager lecakulor underst, ibland inte. Klipp av sticklingarna precis nedanför en nod. Låt dem vara 10-15 cm långa totalt. Sätt ner dem i en ring nära kanten på krukan, men någon cm in - de ska inte ligga an mot krukan. De ska ner med halva längde i krukan och halva ovanför. Om sticklingarna har blad nedanför jordnivån (verkar ju inte vara fallet med dina) repar man av dem. Vattna så jorden slammar igen runt sticklingarna.

Sätt ner ett några pinnar (blompinnar eller trägrillspett eller vad du har till hands som inte rotar sig smile.gif) så att de står högre och vidare än sticklingarna, trä en plastpåse över och ställ halvskuggigt. Inne eller ute är mest en fråga om temperatur, plats och att komma ihåg dem. Håll fuktigt men inte blött. Blir det mycket kondens på plastpåsen kan du göra några små hål i den.

Efter ett tag, några veckor - någon månad brukar man se att de börjar växa. Då krukar man om så varje planta får egen kruka, och då ska de ha "riktig" jord. Hinner eller ids man inte kruka om just då, så ta i alla fall bort plastpåsen direkt.

Så smyger jag in med två följdfrågor:

1. När är bästa tiden på året att göra detta?
2. Fungerar det även på tex syren, rosentry och ölandstok?
Juli S
CITAT (Ingrid Zon3 @ 26-04-2008, 09:20) *
Korallkornell kanske?

Tack Ingrid för så bra svar thanks.gif !!!
MVH, Julia
Ingrid Zon3
Åh, bara roligt, Julia.

CITAT (CalleF @ 26-04-2008, 10:39) *

1. Olika för olika växter tror jag, men jag brukar räkna med att det är bättre att det redan är liv i växten än att det inte är det, som på vintern. Jag brukar passa på när jag ändå beskär och ta lite sticklingar, exempelvis förökar jag min lavendel varje vår, typ nu, alltså.
2. Kanske... När det gäller sticklingar så prova, det kostar ju nästan ingenting. Men jag skulle nog inte offra mig på bondsyrén eftersom du kan få rotskott av "vem som helst" som har såna och då har de ju redan rötter. Sen tar syrén rätt lång tid att etablera sig öht, enligt min erfarenhet. Men jag är väl inte tillräckligt tålmodig. Ädelsyrén av nåt slag kanske man skulle prova? Tok skulle jag vänta med tills de börjat grönska. (Vill du ha gula kan du få komma hit och gräva upp några plantor...). Try går säkert bra.

Sen ska man vara medveten om att det tar några år innan plantorna når plantskolestorlek, men "gratis är gott", och sen känns de här mera som mina växter. Forsythia, buxbom, lavendel mm har gått bra. Håller på att testa prydnadskörsbär, ingen aning om det går eller inte, men grannen hade huggit ner trädet så jag knipsade från riset samma dag. Sen har jag fått en hel del perenner på det här sättet.

Så, testa, det är först efteråt som man vet om det gick eller inte.

Sen kan jag ju erkänna att det inte alltid är så lätt att sköta om småplantorna, har sumpat en del i det stadiet... unsure.gif Blev t.ex så lycklig övet att forsythian klarat vintern att jag ställde fram krukan i sydsluttningen på vårvintern, INTE lyckat även om jag trodde jag var snäll mot dom...
Bassam
HEJ
Jag vill säga det är inte bra att satsa på rot skottar på grund att nästan alla växter nu ympad det betyder att ska få annat växt , Lycka till , H: Bassam
Ingrid Zon3
Och ympningen gör dem ju inte alltid bättre, tyvärr. Även om det är bättre - eller iaf billigare - för plantfabrikerna. Men det är en vettig utgångspunkt att noga jämföra t.ex. hur bladen ser ut innan man använder rotskott.

Gäller det ett äldre bestånd bondsyrén tror jag man kan vara rätt säker på att man får samma sak som "däruppe".
Bassam
Hej
Jag vill säga alla rotskott spela ingen roll vad heter dem, om de inte är ympad kommer ser ut lika med moder, när blir dem vuxen .
Lycka till, H: Bassam
Boxer
CITAT (CalleF @ 26-04-2008, 10:39) *

Syren - Sommarsticklingar, halvförvedade (juni-juli)
Try - Örtartade sticklingar (tidigt på våren)
Tok - Örtartade sticklingar (tidigt på våren)
Juli S
Ville bara visa hur ser sticklingarna ut nu, hoppas de tar sig bra:

[attachment=18563:DSC01972.JPG]

angel_not.gif
embees
CITAT (Juli S @ 22-05-2008, 22:12) *
Ville bara visa hur ser sticklingarna ut nu, hoppas de tar sig bra:

[attachment=18563:DSC01972.JPG]

angel_not.gif

Oj, nu kan du göra en fin häck med Korallkornell!
Har själv några meter med sådana buskar. De är verkligen fina året om.
Ingrid Zon3
Jösses, har dom tagit sig allihop? Imponerad!! bravo.gif

Men du, många krukor blir det, för när de börjat växa bör du sätta dem i varsin större kruka. Kanske läge för några kallbänkar.
Juli S
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-05-2008, 22:48) *
Jösses, har dom tagit sig allihop? Imponerad!! bravo.gif

Men du, många krukor blir det, för när de börjat växa bör du sätta dem i varsin större kruka. Kanske läge för några kallbänkar.

Ja... Mycket jobb blir det, det är ett par hundra stycken sitter där... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon