|
Aqvakul
26-04-2008, 07:19
Ett ringduvpar håller på och boar i en stor blomsterkruka på vår balkong på 6:e våningen. Vi är ganska tveksamma till hur detta ska fungera. Vad tror ni? Vilka olägenheter? Hur, ev. skrämma bort dem?
Ringduvor är tämligen slarviga bobyggare som kan bygga bo på konstiga ställen, de misslyckas dock ofta, så det kanske inte blir något av detta. Om de har boet alltför öppet, så blir det nog också plundrat av ekorre eller kråkfåglar.
Cockaby
26-04-2008, 08:41
Släng bort allt och var vaksam på när de börjar igen.
Jag hade ett par som skulle bygga på min altan, i min blomlåda för några år sen. En sån plåga!! Det började under påskveckan då jag var hemma hos mina föräldrar. Sambon ringde och frågade om jag hade lagt pinnar i blomlådan, jag fattade ingenting men efter ett tag så lyckades han klämma ur sig att det var två duvor som var där hela tiden också och att de hade skitit lite på balkongen. Han slänger ut pinnarna men duvorna var snabba på att lägga dit nya.
2-3 dagar senare kom jag hem, och det såg rent ut sagt för j*vligt ut. Snacka om att två duvor kan skita en hel del. De tyckte naturligtvis att det allra bekvämaste var att sätta sig på ryggen på en av stolarna och skita både på stolen och på mattan vi hade på golvet. Vi fortsatte att slänga ut pinnarna de la dit men en dag låg där ett ägg också. Efter lite eftertanke bestämde vi oss för att slänga ut det också, men de kom fortfarande tillbaka. Vi tog bort precis allt på balkongen, inklusive balkonglådan. vi spände upp trådar över hela balkongen men de hittade ner mellan dem. Det tog 3-4 veckor innan de gav upp och letade upp något annat ställe.
Nu efteråt har jag läst mig till att ringduvan verkligen kan vara ett plågoris. Skitar ner mycket och skaffar sig flera kullar med ungar varje år. kommunerna har stora problem med att hålla bestånden på en lagom nivå. Hade jag varit dig så hade jag slängt ut dem snarast möjligt.
Jan Lindgren
26-04-2008, 16:17
Hej! Duvor lär smaka bäst precis innan de lämnar boet. Var rädd om paret. Det blir ett par fina middagar i sommar. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
26-04-2008, 18:56
CITAT (Jan Lindgren @ 26-04-2008, 17:17)  Hej! Duvor lär smaka bäst precis innan de lämnar boet. Var rädd om paret. Det blir ett par fina middagar i sommar. MVH Jan Lindgren Kan man inte lägga något slags skydd så att det inte gör nå´t att de skitar ner? Det vore ju en otrolig naturupplevelse att på så nära håll få följa en häckning
Myosotis
27-04-2008, 11:09
rahmat2
27-04-2008, 11:30
Inget annat än att köpa dem ett kilo vete, föreslår jag!
PS. Hoppas att de gillar vetekorn.
Inte en chans att de skulle fått bygga bo hos mig. Täck över krukan med något och se till att plocka bort allt "bomateriel" Här är förbud att mata duvor och det tycker jag är bra. De som häckar här i närheten och kommer hit då o då ... brukar jag skrämma bort jag kastar stenar ... inte på dem, men intill och jag plus alla grannar tillåter dem aldrig att få vistas här i ro. Har sett vad de åstadkommer vad gäller skit ... om de får stanna, det vill jag aldrig uppleva och så sägs det ju att de för med sig sjukdomar.
Gossen Ruda
28-04-2008, 07:42
Mycket enkelt att få iväg oönskade häckfåglar, lägg nånting i boet. En sten, en planka eller liknande. Att ta bort bomaterialet är meningslöst, dom fattar inte utan fortsätter bygga.
ängsvädd
28-04-2008, 09:07
Varför inte pröva själv, ge dom en chans att häcka ett år och sedan bestämma sig för hur man vill göra till nästa år? Och lägga ut skydd mot fågelbajs.
Aqvakul
28-04-2008, 09:52
Hustrun har gjort den tilltänkta boplatsen mindre attraktiv och nu verkar det som de gett upp och sökt sig annorstädes
Gossen Ruda
28-04-2008, 09:59
CITAT (Aqvakul @ 28-04-2008, 10:52)  Hustrun har gjort den tilltänkta boplatsen mindre attraktiv och nu verkar det som de gett upp och sökt sig annorstädes Bäst så, har man en balkong vill man gärna nyttja den själv. Dom hittar snabbt en ny boplats som förhoppningsvis är bättre.
Myosotis
28-04-2008, 19:42
Synd! Nu vet du ju inte ens vad du gått miste om. En av mina finaste tidiga naturupplevelser var ett koltrastpar som häckade på fönsterbrädan. Man kunde stå bakom gardinen och iaktta dem på jättenära håll, jag kommer aldrig att glömma det. Har du förresten sett vilka häftiga pupiller ringduvor har?
rahmat2
28-04-2008, 19:53
CITAT (Myosotis @ 28-04-2008, 20:42)  Synd! Nu vet du ju inte ens vad du gått miste om. En av mina finaste tidiga naturupplevelser var ett koltrastpar som häckade på fönsterbrädan. Man kunde stå bakom gardinen och iaktta dem på jättenära håll, jag kommer aldrig att glömma det. Har du förresten sett vilka häftiga pupiller ringduvor har? Exakt så tänkte jag också. Särskilt med tanke på att Aqvakul har barnbarn som skulle varit mycket glad av att se dem(eller kanske jag utgår från min egen barndom).
ängsvädd
28-04-2008, 19:56
CITAT (Myosotis @ 28-04-2008, 20:42)  Synd! Nu vet du ju inte ens vad du gått miste om. En av mina finaste tidiga naturupplevelser var ett koltrastpar som häckade på fönsterbrädan. Man kunde stå bakom gardinen och iaktta dem på jättenära håll, jag kommer aldrig att glömma det. Har du förresten sett vilka häftiga pupiller ringduvor har? Håller med, och vilka häftiga bilder vi hade kunnat få se
Gossen Ruda
28-04-2008, 20:47
Visst hade det varit kul att ha duvor på balkongen men det finns ett par nackdelar också. Egentligen bara en faktiskt, men den är stor. Dom skitar ner något ofantligt. När småfåglar häckar är föräldrarna noga med att avlägsna all spillning men så förnuftiga är inte duvor, dom skiter direkt utanför boet. Både vuxna och ungar. Efteråt hade Aqvakul fått kemtvätta balkongen och under häckningsperioden hade det inte gått att vara där. Jag hade hussvalor på sommarstugan för några år sen och lite skit finns fortfarande kvar på fönsterblecken under.
Telefonväxeln på Härlandafängelset fanns en gång i tiden uppe på tornvinden i ett litet rum speciellt byggt för den. För att komma dit fick man gå uppför en trappa och sen en bit på vinden. Det var tydligen lättare för duvorna att ta sig in på vinden än fångarna att rymma så där fick man kryssa fram mellan skithögarna och en och annan duvrest. Skitkul? Det var visserligen stadsduvor/klippduvor men det är väl ingen större skillnad.
ängsvädd
28-04-2008, 20:55
Om det var min balkong som fått äran att bli utvald till häckningsplats av ringduvor skulle jag ha lagt ut presenning eller liknande som skydd. Alldeles för naturintresserad för att kunna säga nej till en sådan naturupplevelse
rahmat2
28-04-2008, 21:45
Jo. Det är inte varje dag man får en sådan möjlighet. Besvärlig kan det vara. Men mest är det kul att ha dem så nära sig.
Aqvakul
13-04-2009, 13:48
Nu har ringduvan gjort ett nytt försök att boa på vår balkong, medan vi har varit i fritidshuset. Kampen fortsätter - ingen duva på min balkong, om jag får bestämma....
Huggorm
13-04-2009, 14:03
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2009, 14:48)  Nu har ringduvan gjort ett nytt försök att boa på vår balkong, medan vi har varit i fritidshuset. Kampen fortsätter - ingen duva på min balkong, om jag får bestämma.... Dom skall göra sig bra i ugnen har jag hört, och det skulle ju bli ett passande slut på kampen också
ängsvädd
14-04-2009, 08:53
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2009, 14:48)  Nu har ringduvan gjort ett nytt försök att boa på vår balkong, medan vi har varit i fritidshuset. Kampen fortsätter - ingen duva på min balkong, om jag får bestämma.... Låt dom häcka och ge oss bilder. Ta en spackelskrapa och skrapa bort avföringen. Snälla, snälla
Aqvakul
14-04-2009, 08:55
CITAT (MimmiH @ 14-04-2009, 09:53)  Låt dom häcka och ge oss bilder. Ta en spackelskrapa och skrapa bort avföringen. Snälla, snälla  Nej, men om du skickar en vägbeskrivning så ska jag försöka lotsa dem hem till dig...
ängsvädd
14-04-2009, 10:02
CITAT (Aqvakul @ 14-04-2009, 09:55)  Nej, men om du skickar en vägbeskrivning så ska jag försöka lotsa dem hem till dig... 
Gossen Ruda
14-04-2009, 10:08
Visar ett par bilder på ett duvpar som får häcka ifred, möjligen lite bullerstörda. [attachment=33320:090407_1_duvbo.jpg] [attachment=33321:090407_3_duvbo.jpg] Som jag skrivit tidigare, lägg nånting i boet så flyttar dom.
Gunilla T
17-04-2009, 15:40
Du kan väl gömma dig på balkongen och precis när dom landar ropar du buuuuuu...
herkules
17-04-2009, 16:00
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2009, 14:48)  Nu har ringduvan gjort ett nytt försök att boa på vår balkong, medan vi har varit i fritidshuset. Kampen fortsätter - ingen duva på min balkong, om jag får bestämma.... jag har haft duvor på balkongen, bestämde mig dock för att de inte skulle få vara kvar för att de sprider smitta (salmonella bla), vägglöss och skitar ner så otroligt. det är en kamp att hålla dem borta, har försökt nästan allt, trådar, uvar, ta bort allt från balkongen mm. nu är hela vår balkong innätad och har så varit i 1 månad, tror du de gett upp? icke då, varje dag försöker de ta sig in på något sätt. nästa steg, om de inte ger upp, är att glasa in balkongen.
Aqvakul
17-04-2009, 16:09
CITAT (Gunilla T @ 17-04-2009, 16:40)  Du kan väl gömma dig på balkongen och precis när dom landar ropar du buuuuuu...  Jag brukar faktiskt rusa ut under vilda vrål , när den satt sig till rätta...
FixaIgenväxtTrädgård
17-04-2009, 17:18
Prova att placera en sån där rörlig trädgårdsfluga eller liknande på pinne som blåser med vinden, på balkongräcket (så vinden kommer åt). Fäst på insidan så blåser den bara ned på balkongen om den lossnar. Annars kan en halogenfylld ballong i snöre duga det är bra om det är en blänkande ballong, uttjänta CD-skivor hängd i snöre så de snurrar är värt att prova, det ska röra sig så de blir skrämda och gärna blänka.
Häng upp ögonattrapper i snöre från taket på balkongen, om det finns tak, eller klipp till en rovfågelsiluett och häng upp så den rör sig.
Jag tar till mig Rudas lägg nåt i boet också, men först ska de ju ha byggt det.
Aqvakul
17-04-2009, 17:21
Tack för alla tips - än så länge "leder" jag....
Gunilla T
17-04-2009, 17:58
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2009, 17:09)  Jag brukar faktiskt rusa ut under vilda vrål , när den satt sig till rätta... Så bra då, men det får absolut inte vara någon engångsföreteelse,har ingen som helst effekt..jag hörde från min granne som har en faster vars kusindotter har samma bekymmer. Grannen sa att frekvensen av insatserna är det som fäller avgörandet. Alltså..en gång i timmen bör du buua!..dygnet runt
Aqvakul
17-04-2009, 18:02
Myosotis
17-04-2009, 19:39
Nu ska vi se om jag har fattat rätt: rörlig trädgårdsfluga som blåser med vinden... halogenfylld ballong i snöre ... CD-skivor hängd i snöre så de snurrar ... ögonattrapper i snöre från taket på balkongen... rovfågelsiluett som rör sig... buua en gång i timmen dygnet runt  ... Det låter som en riktigt kul sommar på en vackert pyntad balkong, hoppas du får trevligt...
Huggorm
17-04-2009, 19:41
Kan du inte låna en katt av någon? Den skulle säkert inte ha något emot att vakta balkongen från duvor, katter älskar sånt
Meriona
17-04-2009, 19:42
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 20:39)  Nu ska vi se om jag har fattat rätt: rörlig trädgårdsfluga som blåser med vinden... halogenfylld ballong i snöre ... CD-skivor hängd i snöre så de snurrar ... ögonattrapper i snöre från taket på balkongen... rovfågelsiluett som rör sig... buua en gång i timmen dygnet runt  ... Det låter som en riktigt kul sommar på en vackert pyntad balkong, hoppas du får trevligt...  Ja jösses, grannarna lär lämna in en polisanmälan ganska kvickt....  Kanske lika bra han går ut på balkongen och lägger en brakskit varje halvtimme, eller vad tror du?
FixaIgenväxtTrädgård
17-04-2009, 21:39
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 20:39)  Nu ska vi se om jag har fattat rätt: rörlig trädgårdsfluga som blåser med vinden... halogenfylld ballong i snöre ... CD-skivor hängd i snöre så de snurrar ... ögonattrapper i snöre från taket på balkongen... rovfågelsiluett som rör sig... buua en gång i timmen dygnet runt  ... Det låter som en riktigt kul sommar på en vackert pyntad balkong, hoppas du får trevligt...   Ja tar man allt istället för något av det lär det bli en j-la cirkus. varför inte lägga till ständigt påslagen transistorradio men inspelade skrik på, också?
Myosotis
18-04-2009, 10:15
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 17-04-2009, 22:39)  varför inte lägga till ständigt påslagen transistorradio men inspelade skrik på, också?   Jaa! Det uppskattar säkert grannarna!
En blinkande julljusslinga i olika färger(  ), virad rund ev boplats bör kunna förvirra de flygande vännerna. Grannarna uppskattar säkert även denna dekoration nu när man kan sitta ute lite längre.
Huggorm
18-04-2009, 11:34
CITAT (Monaxe @ 18-04-2009, 11:29)  En blinkande julljusslinga i olika färger(  ), virad rund ev boplats bör kunna förvirra de flygande vännerna. Grannarna uppskattar säkert även denna dekoration nu när man kan sitta ute lite längre. Men vänjer inte en fågel sig vid sådant ganska snabbt?
Myosotis
18-04-2009, 17:38
De vänjer sig fort vid det mesta inkl. dödsskriken man spelar upp mot starar.
Rosmarin
18-04-2009, 17:55
Hmm... har ni sett filmen "Maggie vaknar på balkongen"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|