Full version: Päronrost
TantGredelin
Jag tänker plantera fruktträd i år, bland annat ett päronträd, Esperens herre. Runt omkring finns enar och tujor, och så läste jag om päronrost, som i vart fall enarna tydligen är värdväxter för. Är det nån av er som vet hur stor risk det är? Hur vet man att en viss en är bärare av päronrost. Syns det på enen? Vi har ett gråpäron sedan ca 20 år som inte verkar angripet. Även närmaste grannen har ett friskt päronträd trots att enar av alla möjliga slag finns både i ett skogsparti och i näraliggande trädgårdar. Ja, jag har sökt på "päronrost" i forumet utan resultat. På Odla.nu finns det flera frågor och svar om detta, men inget om hur man vet hur angripna enar ser ut. Nån som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Inte så stor risk ifall grannens träd inte får orange fläckar på bladen och det är thujor och vanliga enar i området. Päronrosten värdväxlar inte med vanlig svensk en eller thuja den värdväxlar med kinesiska enar och sävenbom. Kinesiska enar och sävenbom var vanliga på 70-talet och i villaområden som anlades då kan det vara en svår sjukdom (tyvärr har kinesiska enar fått ett uppsving även på senare år).Ifall man har kenesisk en eller sävenbom kan man inspektera dem under vintern, hittar man orange geléartade klumpar på grenarna kan det vara päronrost.
TantGredelin
Tack för ditt svar, Åsa. Nu chansar jag på att ingen sävenbom lurar bakom häckarna, jag skulle nog ha sett om det fanns, det är ett vackert barrträd, men kanske inte så vanligt i min trakt (zon 2-3). Själv har jag en vanlig en just i det trädgårdrum (varmt och vindskyddat) där jag täkte sätta päronträdet.
Bassam
HEJ
Jag vill säga om du strunta på Peron på grund att ni har enar och det betyder att ni har stora chansen att få den här sjukdom. Som kan smiter dina träd, och jag ska säga det är virussjukdom som finns inte medicin eller biologi fiender som kan hjälp.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon