Nu har jag lagt min tidigaste groddade potatis (lite Amadine och lite Rosen). Och när det var gjort och solen sken så gott på ryggen (i går, västkusten) kom jag att tänka på att det brukar stå att man kan så bondbönorna bland potatisen. Sagt och gjort, jag petade ner lite frön mellan fårorna.
Men var det så bra egentligen? Hur lätt blir det att kupa sen? Vid närmare eftertanke verkar ju detta väldigt bökigt.
Erfarenhetern någon?
Jag tycker inte heller att det funkar. Sätter man dem mellan potatisarna, så står de i vägen när man skördar och sätter man dem mellan raderna, blir det svårt att kupa! Jag tycker det är bättre att sätta dem bland andra balgväxter.
Dito Verde
26-04-2008, 19:39
Jag har funderat över det också. Någonstans har jag läst att några indianer odlade potatis, bondbönor och majs tillsammans.
/p
vårskutt!
26-04-2008, 19:42
men beror inte det mer på att växterna trivs ihop, mindra på odlarens bekvämhet!!??
Jan Lindgren
27-04-2008, 10:06
Hej!
Kan inte traditionen bero på att bondbönorna tillför kväve så gammal erfarenhet visade att det gick att använda odlingslotten hur länge som helst på det här sättet. Dessutom blev troligen totalskörden bättre än om man bara odlade en sort. Sen mosade man bondbönor och potatis tillsammans. Kolhydrater och proteiner i samma mål och lingonsylt gav lite vitaminer. Stapelföda för fattiga förr.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 27-04-2008, 11:06)

Kan inte traditionen bero på att bondbönorna tillför kväve så gammal erfarenhet visade att det gick att använda odlingslotten hur länge som helst på det här sättet. Dessutom blev troligen totalskörden bättre än om man bara odlade en sort.
Helt rätt, och när du sen kupar potatisen så kupar man oxå bönans stjälk så står den stadigare och gör fler rötter. Sen när du skördar så låter du stjälk och rötter vara kvar i landet och plockar bara baljorna så bidrar de till kvävegödslingen, alltså p g a att bondbönor som alla baljväxter har kvävefixerande rötter. Gröngödsling som sparar ett steg i växelbruket om man inte har så mycket mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.