Gröngårn
Hejsan !

Vi har en kollonilott sen 3 år, på 120 kvadratmeter. Där vi mäst har haft grönsakrer, men i år tänkte vi sätta Äppelträd !

Så nu har jag investerat i ett familjeträd, ( 4 sorters ) och ett Astrakan träd, men "jorden" består av renaste leran !

Hallonen växer så det knakar på vår PH-fattiga lerjord, och grönsakerna växer bra i sina pallkrage lådor, men hur göra med Äppelträden ?

Ska jag gräva ner en STOR låda jord åt dom.
enefalk
Jag grävde en jättegrop åt vårt äppelträd i vår styva lerjord, bottnade med lite makadam, och blandade 1/3 av lerjorden med 1/3 torvmull och 1/3 planteringsjord. Gjorde en liten "kulle" som trädet står på. Hoppas att det ska fungera - det har iallafall överlevt vintern! Trädet står i en sydsluttning, så jag hoppas att dräneringen ska vara tillräcklig....
Sommartorparn
Mycket riktigt så är lerjord inte idealiskt för äppelträd. Viktigt att inte bara gräva en djup grop där vattnet kan bli stående, utan i stället gräva på brädden och blanda i grus och kompost. Sedan se till att trädet kommer lite högre än marknivån. Läs här om att plantera äppelträd
http://www.juniper.se/tradvard/
Cilla
...och som tillägg till det som redan skrivits: Blanda inte mullrika material, kompost eller köpejord på andra nivåer än de högsta 20-30 cm. Ingenting nere i botten alltså, där ska bara vara befintliga jorden och/eller lager med sten.
Bassam
HEJ
Jag vill säga att äppelträd tycker om lersandigajord och tycker inte jord som vatten gick upp på mark, mycket viktigt med väldränerad, Lycka till , H: Bassam
Gröngårn
Tackar för alla svar så snabbt, dett skall nog gå fin fint ! ^_^
alantäpple
CITAT (Gröngårn @ 26-04-2008, 10:58) *
Hejsan !

Så nu har jag investerat i ett familjeträd, ( 4 sorters ) och ett Astrakan träd, men "jorden" består av renaste leran !

Hallonen växer så det knakar på vår PH-fattiga lerjord, och grönsakerna växer bra i sina pallkrage lådor, men hur göra med Äppelträden ?

Vad menar Du med att jorden är pH-fattig ?
Fruktträd trivs bäst i en jord som består av en osorterad blandning av olika kornstorlekar. Ler, silt, sand och grus. Lättvittrade mineraler som kalifältspat och diabas är bra. pH-värdet bör vara 6,5 -7
En mullhalt i jorden på 3% är enligt många experter bäst för fruktträd.
Humus i marken bör ha ett kol kväveförhållande på 10.
Torv har vanligen ett kol kväveförhållande på 30 !

Torv har vanligen ett pH värde på omkring 4 och sänker således markens pH-värde !
Gossen Ruda
CITAT (alantäpple @ 10-06-2020, 19:13) *
Vad menar Du med att jorden är pH-fattig ?
Fruktträd trivs bäst i en jord som består av en osorterad blandning av olika kornstorlekar. Allt från stenar till lerpartiklar. Lättvittrade mineraler som kalifältspat och diabas är bra. pH-värdet bör vara 6,5 -7
En mullhalt i jorden på 3% är enligt många experter bäst för fruktträd.
Humus i marken bör ha ett kol kväveförhållande på 10.
Torv har vanligen ett kol kväveförhållande på 30 !

Torv har vanligen ett pH värde på omkring 4 och sänker således markens pH-värde !

Vad är det för mening med att skriva i en 12 år gammal tråd? Gräv inte fram gamla trådar ur arkivet, det är mest forumtroll som håller på med sånt.
Huggorm
Fruktträden har ganska olika krav på jorden skulle jag säga. Äppelträd klarar sig på sämre jordar, men päron kräver betydligt mera kväve. Körsbär är känd för att inte trivas på lera, den vill ha väldränerad jord och gärna lite på den basiska sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon