Jag har en Blåbärsbuske,
tror att den heter GoldTraube (eller nåt liknande?)
Hört att man ska ha fler buskar för att det ska bli bär, vilken sort ska jag ha då, samma?
Vilken jord trivs de i?
Min står närmast husväggen, växer och mår bra, men tyvärr måste den flyttas, går det?
Tacksam för svar.
MVH
Liiza
Det är oklart om de är självbefruktande, men det blir i alla fall större och godare bär med korsbefruktning, och det är bättre med en annan sort. Den skall ha ganska lågt pH, så man bör blanda i ganska mycket ogödslad torv.
Jan Lindgren
26-04-2008, 15:13
Hej!
Det går bra att flytta blåbärsbuskar. Du måste ha en annan sort för att det ska bli korsbefrukning. Det finns massor med sorter på marknaden så vilken sort du ska ha beror på vad du gillar. Duke är en sort som blir stor och är populär till kommersiell odling. Det finns också en del sorter som blir under en meter. Emil och Putte är svenska sorter med ganska små bär som är lite syrligare än de stora. Oskar är också svensk men blir stor.
MVH
Jan Lindgren
Tack, tack för svaren.
Nu ska vi åka å inhandla fler buskar, och flytta den till en annan plats.
Kul!
Seglora bär har en hemsida som är lite svårnavigerad, men det finns massa info om man letar runt:
http://www.seglorabar.com/index_private.asp
mina godaste blåbär växer på den lite mindre busken Emil. Bären är små och mörka och smakar mest likt de vanliga blåbären JAg har Emil Putte Oskar Goldtraube och Torso. De stora ger i mitttycke inte alls lika goda bär dom de små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.