Ylva i Dalarna
Hej!
Vad är detta för växt som jag råkade få med i en kruka från plantskolan. Jag köpte en vinterkyndel, men i den växte denna växt upp. Den rosa mad små blommor (det är Dahlia i bakgrunden) Växten får som synes långa fröskidor som likt rallarrosen får fjuniga bomullslika tussar på hösten. Den har kommit upp i kryddlandet i år igen och sprider sig snabbt med långa, lite myntalika utlöpare grunt i jorden. Vad är det? på bilden är blommorna lite ihopslagna. [attachment=17327:obekant.jpg]
oakpine
Någon sorts dunört, kanske rosendunört. Kan sprida sig snabbt, som du redan märkt!
annagranq
tycker att den liknar rosenmynta,
skogstroll
ja... den har lite myntablad... och mynta sprider sig ju rätt bra har jag hört. googlade lite på dunört och den är ju onekligen ganska lik rosendunört wacko.gif nu ska jag ut o rensa nävor som börjar ta över min rabatt
Ylva i Dalarna
CITAT (annagranq @ 26-04-2008, 15:12) *
tycker att den liknar rosenmynta,

Nej, rosenmynta är det inte, den har jag haft och bladen doftar inte myntaaktigt. Jag tippar också på rosendunört. Kanske blir ett ogräs....
igl
rosenmynta är det inte, tror som Oakpine att det är rosendunört och det bör du rensa bort för det är ett ogräs, som sprider sig fort.
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon