Full version: Nyplanterad gurka
rosita
Varför ser man små vita rötter i jordytan?

växthuset april 2008 009.jpg

evni
Jag vet inte men så blir det på alla mina också. Inget fel tror jag.
/Eva
Rosmarin
Mina brukar också bete sig så och jag täcker de synliga smårötterna med lite lite jord eller halm när de växer på friland.

Gurkor har väldigt ytliga rötter tror jag och det rekommenderas ibland att just täcka marken runt omkring för att förhindra uttorkning.

En lösning medan de fortfarande är planterade i krukor är att alltid vattna underifrån, dvs på fat eller nedsänkning i en vattenbalja för att få rötterna att leta sig nedåt mot vattentillförseln.
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 28-04-2008, 11:36) *
Mina brukar också bete sig så och jag täcker de synliga smårötterna med lite lite jord eller halm när de växer på friland.

Gurkor har väldigt ytliga rötter tror jag och det rekommenderas ibland att just täcka marken runt omkring för att förhindra uttorkning.

En lösning medan de fortfarande är planterade i krukor är att alltid vattna underifrån, dvs på fat eller nedsänkning i en vattenbalja för att få rötterna att leta sig nedåt mot vattentillförseln.

Observera dock att marken ska hållas fuktig men bladen och frukterna tycker inte om fukt. Det är runt om plantans fot man kan göra en sådan marktäckning med halm som jag nämner här ovan.
*Stintan*
Ja fast man måste se till att det inte blir för bött runt rothalsen så att de ruttnar. Förr odlade man på upphöjda lister och täckte med lite halm så då kunde vattnet rinna av och blev inte stående runt halsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon