robertgoulet
26-04-2008, 13:27
Jag har ett olivträd sedan ett par år tillbaka. Det är ca 110 cm högt. Det har inte växt nämnvärt sedan jag fick det och ser alltid ut att fara illa under årets mörka perioder då de ofta fäller en hel del blad. Är lite orolig för hur det ska klara sig i framtiden och funderar nu på om jag kanske borde plantera om trädet i en större kruka och kanske gödsla det? Tänkte låta det stå utomhus en del i sommar, vilket jag har hört ska vara bra för trädet. Tar tacksamt emot allmänna tips, samt specifika tips angående ev gödsling, samt hur stor kruka jag bör ha till det här trädet, samt vilken typ av jord som är lämplig. Tack på förhand.
Hej
Jag vill säga att olivträdet kan liva under minus -8 till -10, bladet skada under -14till-17 men träden dör under -19 till -20, och träden behöver mycket ljus för att ge bra frukt så det är bra att passera den ute när du känner att vädret bli bra, olivträd kan liva med alla jord utan tunglera jord och tycker inte att vatten ska upp på jorden så du kan plantera med ny jord som har blandning ( plantering jord 6 delar+ kogödsel 2 delar + sand 2 delar)
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
26-04-2008, 18:02
du bör inte utsätta ett olivträd under -15c . och för att klara av såpass låg temp måste den stå torrt och vara i vila . jag har haft oliver som tålt neråt -14c -15c med att tappa bladen och sedan få nya blad till våren men jag har också haft oliver som varit döda vid -13c . kan ju bero på sort också .
men du måste övervintra det svalt 0c +10c och ljust för att hålla liv i det . och ska det blomma ska du ha det ute tills det blir neråt -5c . och det ska vara ute igen på våren när det bara är runt 0c (sätt det i skuggan först så man inte bränner bladen ) ,, oliver trivs inte inne utan ska vara ute så länge det går . en oliv som står inne åretrunt tappar som sagt alla blad på vintern och växer dåligt under sommaren och får lätt med ohyra .
du kan köpa planteringsjord som du blandar upp rejält med grovsand och grus och sedan lite kalk och lergranulat . dom trivs inte i lerjord men vill ha lite lergranualt vilket är små kulor av lera . hittar du medelhavsjord så funkar det också till den .
ge den näring som inte är rik på kväve i gång under vår och en gång vid midsommar och så en gång i juli . vattna den om det är torrt men låt den torka upp innan du vattnar igen . vill stå soligt och varmt efter att du vant den vid solen .
DragonLady
26-04-2008, 21:50
Kan man ha ett olivträd i ett oisolerat uterum på vintern o ta in det de enstaka gångerna det blir lägre än 5minus o sedan ta ut det med en gång det ökar igen?
Alexander-VG-zon3
27-04-2008, 06:40
står den i ett uterum där du kan kontrollerar den mer dvs betvattning plus står den skyddat så den ska stå där så länge det inte blir under -10c ,, du kan ju annars köpa en frostvakt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.