pionmarcus
26-04-2008, 14:22
hejsan, jag såg för nån dag sedan att 2 av mina 7 pioner var nertrampade. en hade flera knoppar kvar(i jorden). kommer dom 2 att blomma iår ändå?? kommer dom att dö nu?? är lite orolig för mina 2 pioner just nu... sen har jag ett till problem. jag har en luktpion som står nedanför altanen. men knopparna är mycket minde än mina andra pioners knoppar. dom andra är ca 7 cm höga eller så. samma med min buskpion. den står en bit bort från luktpionen. den har inte fått några knoppar alls. men det har kommit små röda utskott på förra årets gren. är detta normalt??
Christer i Falköping
26-04-2008, 15:04
Buskpionen är som den skall. De röda utskotten är de nya grenarna och bladen som kommer. De nedtrampade kommer inte att dö, det kommer säkert fler nya skott på dem, men kanske de inte blommar i år. Att det är olika storlek på dem är helt naturligt, så inte heller där behöver du oroa dig.
Christer.
pionmarcus
26-04-2008, 16:18
okej, tack då vet jag.
pionmarcus
02-05-2008, 19:18
hej, nu har jag ett annat problem med min buskpion. den ha fått 3 skott på grenarna men problemet är att dom är ca 2-3 cm stora bara. är det normalt?? den står i plantjord och har sol mesta tiden av dagen.
Christer i Falköping
02-05-2008, 21:07
Det är bara början på säsongen än, du är liiiite för ivrig

Tänk på att den kommer att växa hela sommaren. Dock skall det sägas att buskpioner inte är snabbväxare direkt, de tar god tid på sig för att bli något.
Christer.
pionmarcus
03-05-2008, 11:36
men den kommer väl att blomma i juni- juli?? det var därför jag trodde att det inte va normalt. för den ska ju hinna bli stor nog till juni- juli.
Christer i Falköping
03-05-2008, 11:44
Om du kan se några knoppar så kommer den säkert att blomma då. Allt beror ju dessutom hur den är planterad. Står den på ett kallare och skuggigare ställe kanske den blommar senare. Pilla nu inte i bladen för att se om du har knopp, så du inte råkar skada den. Men det bör finnas en där nere i bladen nu. Har du haft den länge? Ibland hände det att unga plantor hoppar över ett år med blomning, det har hänt med mina när de kanske bara stått ett år eller så.
Christer.
pionmarcus
03-05-2008, 15:54
några knoppar kan jag absolut inte se för det finns bara några 3 cm stora röda skott än så länge. den har sol från 12.00 tills solen går ner ungefär. jag köpte den förra året. den hade en stor vit dubbelblomma då.
Christer i Falköping
03-05-2008, 18:54
Knoppen, om den finns där, kommer att synas när bladen vecklat ut sig. De kan vara rätt hårt drivna när de säljs för att ha blommor den sommaren. Så skulle det inte finnas någon i år är det alltså inget fel på den. Men förhoppningsvis får du åtminstone en blomma i år. Hur djupt planterade du den förresten? Inte för att det har med blomning att göra, men ändå. Troligen är den ju ympad och då skall ympstället ned ungefär 15cm under jordytan. Detta gör man för att dels blir den härdigare och dessutom stoppar man doftpionen(vars rötter den är ympad på) inte skall skicka upp egna blad och blommor. Det skulle nämligen till slut ha ihjäl själva buskpionen.
Christer.
pionmarcus
03-05-2008, 20:52
hej igen, jag satte pionen så att stammen sticker upp ur jorden. men alla rötter är under jorden. jag satte den grunt som man gör med alla andra pioner. var det fel??
kommer den att dö nu??
Christer i Falköping
04-05-2008, 06:28
Buskpioner är oftast ympade på rötter från doftpioner, det går snabbare att föröka dem då plus att det är enda sättet om man vill ha många av samma sort. Fröförökar du vet man aldrig riktigt vad det kan bli i färgväg. Det kan man bara om man sår fröer från arter där det inte finns andra sorters buskpioner i närheten. Problemet med ympningen är att om man inte får ned ympstället tillräckligt långt ned under jordytan, kommer troligen doftpionrötterna att skicka upp egna blad och kanske blommor. Det kommer att ta så mycket kraft från den påympade buskpionen att den till slut dör bort. Det händer inte över en natt, utan den tynar sakta bort. Så om du planterat den grunt tycker jag att du skall plantera om den. Gräv upp den med en stor jordklump rumt rötterna, dem skall du störa så lite som möjligt, och gräv helt enkelt hålet 10cm djupare och sänk ned pionen igen. Det tar inte lång tid med en såpass liten planta och risken att du skadar rötterna är liten.
Christer.
Christer, kan du hjälpa mej också. har för en vecka sen planterat en Luktpion. Lyckades med att bryta av en kvist nästan ända vid marken. Den kvisten gick inte helt av, men ligger nu längs marken. Tror nog att den får vatten ändå, för bladen på kvisten ser fina ut ? Funderade på om jag ska klippa av den och sätta i en burk med vatten och försöka få rötter på den, eller ska jag staga upp den eller klippa av och kasta bort ?
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
04-05-2008, 07:47
Tror knappast den får rötter i vatten, troligen inte i jord heller. Men om den nu är av och ligger ned har den knappast någo större framttid ändå. Jag hade nog försökt att sätta den i kruka i lätt fuktig jord, sedan satt en genomskinlig plastpåse över och sett var som hänt. Har den gått av alldeles intill en rotknöl kan det ju finnas chans att anlag för nya rötter finns där. Man kan ju trots allt bryta av en grodd på en potatis och få en helt ny planta, såvarför inte en pion? Men tänk på att det inte får vara blöt jord, bara fuktigt. Pionersom står för blött får ofta problem med gråmögel. Om du testar detta måste du berätta framöver hur det gått.
Christer.
pionmarcus
04-05-2008, 09:15
christer du har ett meddelande i inkorgen
Christer i Falköping
04-05-2008, 10:17
Har svarat.
Christer, du menade såhär ?
Hälsn Tepa
mollys_matte
04-05-2008, 12:04
jag har tre pioner vid huset vi köpte i höstas, tanten vi köpte av att den närmast vägen var klen och liten och att jag nog bara skulle ta bort den. (fast jag är lite så att jag vill rädda det mesta)
Nu växer två av dem jättefint fast dock lite väl stort, kan man gräva upp skott som kommer i gräsmattan?
Den andra lilla rackaren har kanske bara tre-fem skott, vad ska jag göra med den?
Gödsla med nåt, gräva upp och sätta om, jag har aldrig haft pioner förr, så jag vet inte rikktigt.
har ju inte ens nån aning om vad det är för slags pioner!
Christer i Falköping
04-05-2008, 13:50
Tepa: Ja. in med den i skugga nu så håller vi tummarna. Det kan kanske gå. I vilket fall hade den dött i rabatten.
Mollys matte: Växer det upp skott en bit ifrån den ute på gräsmattan? Eller alldeles intill fast i gräset? Är det en bit bort tror jag faktiskt att det kan vara en fröplanta. I annat fall går det utmärkt att dela pioner. Det gör man på hösten och det kan vara ett helsikes jobb. Det är inte lätt att få upp den och så kan det vara svårt att få isär klumpen. Vass spade eller yxa kan hjälpa till.
Den mindre kan ju vara en ungplanta, så låt den vara ett år eller så. Hör av dig till hösten igen och säg hur den utvecklat sig, så är det lättare att hjälpa till med ett beslut. Men är det så att den är en gammal planta som sakta minskar i omfång måste den nog planteras om. Men det tar vi till hösten.
Christer.
mollys_matte
04-05-2008, 14:20
Oj, det låter som jag får mycket att göra till hösten då, för den som kommer i gräset sitter inte jättelångt från plantan, så då får jag väl ta och dela den (ska bara se till att den överlever gräsklippningen

)
Den klena är en gammal palnta, men som sagt, då har jag endel jobb att seframeot i höst (blir ju bara lite orolig för den, eftersom den verkar så jätteklen)
Men tusentack för hjälpen, nu ska jag bara njuta av dem i sommar!
Christer, du kanske såg av bilden att den stod i solen ? Sprang ut och satte den i skuggan på bordet på altanen. Ska hålla dig uppdaterad hur det går. Tack för rådet.
Tepa
Christer i Falköping
04-05-2008, 15:57
Tänkte att den stod där bara för fotograferingen. Men i solen hade den snart blivit kokt inne i påsen. Tror inte kokt pion är särskilt gott

Annars hade du ju kunnat testa det iså fall

Nu håller vi tummarna!
Christer.
mollys_matte
04-05-2008, 22:36
En liten bild på min klena pion. Det växer gräs typ i den, och sen är det små rangliga skott lite varstans...
Imorrn ska jag rensa bort gräset som väcer mitt i, och sen vet jag inte om jag kanske borde gödsla den lite?
[attachment=17789:klenpion.jpg]
Hej Mollys Matte !
Den där är väl inte så värst klen ? Vet inte hur högt upp i landet du bor, men den ser ju ut att vara på gång. Gödsla är väl alltid bra. Pioner ska väl ha soligt. Har den det?
Hälsn Tepa
mollys_matte
05-05-2008, 09:12
Om man jämför med de andra två som sitter en bit ifrån denna så är den jätteklen, skotten är väl max 10 cm och jättetunna.
Och tanten vi köpte huset av sa att den vara på väg att ge upp.
Den sitter i full sol, så det hoppas jag den gillar, har ju aldrig haft pioner förr så vet inte riktigt vad jag ska gödsla med, gillar de algomin trädgårdsgödsel?
Hej
Månne den inte gillar det, jag har iallafall gödslat mina med Algomin. Detta ska ju funka för hela trädgården. Har nog ändå speciell rosnäring till rosor och Rhodo-gödsel till Rhoddisen. Läste idag i nån tidning att Pioner ska ha sand-, grus,- och lerblandad jord. Vet inte då varför den sku vara på väg att ge upp, den har väl ingen ohyra?
Hälsn Tepa
mollys_matte
05-05-2008, 14:58
inge ohyra vad jag sett.
Den ska snart få lite algomin när jag rensat ur gräset som växer i den, och till hösten ska jag nog plantera om den som Christer föreslog!
Vet inte helelr varför den skulle ge upp, men hon (tanten) hade märkt att den blivit klenare och blommat mindre... så omplantering får de bli!
Christer i Falköping
05-05-2008, 16:36
Den är helt enkelt gammal skulle jag tro. Bara till att ta upp på hösten och dela den om möjligt. Plantera på annat ställe eller byta all jord som finns där. Men det tar vi till hösten. Lite gödsel kan du allt ge, men var försiktig med allt för mycket kväve i gödslet. Får den för mycket av det kan gråmöglet lätt angripa den.
Christer.
Jag har flyttat till ny trädgård och har en STOR pion en mindre som jag rensat fri från kirskål och knölklocka, en ännu lite mindre (också nyrensad) samt en liten, liten söting som jag tror måste vara en frösådd! De tre större har alla knoppar och jag tror att de kommer att blomma, även om de mindre av dem har blivit uppgrävda urrensade och nedsatta igen...de fick lite benmjöl när jag satte tillbaka dem.
Nu har jag hittat ytterligare två som står inträngda i ett syrén / benveds buskage....visst måste det väl vara bättre att flytta dem? De är små och ynkliga och ser ut att precis överleva! Ska jag vänta till hösten eller går det bra nu? De tänker ändå inte blomma...men å andra sidan lär de väl överleva en sommar till.
Det ska bli så spännande att få se vad det är för färg!! Grannen kan inte komma ihåg om de är röda eller rosa/vita...
Tänk att från ingen pion ha fler än jag vet vad jag ska göra av....de i buskaget har jag ingen aning om vart jag ska flytta!!
du kan flytta de nu, men du ska inte får blommor i den här året, bästa att tänker när du flyttar dem på storklump jord och vattna bra två veckor efter blomning.
Lycka till, H: Bassam
Christer i Falköping
07-05-2008, 17:44
Som Bassam skriver, det går att flytta dem nu men då måste du ha en stor klump jord med så att rötterna störs så lite som möjligt. Bästa tiden är annars på hösten. Har de blomknoppar redan nu, kommer den att blomma när det är dags. Frösådder som man tror är runt ettårsåldern skall man helst inte röra. De är vädigt känsliga i början och dör lätt. Men tror man att de kan vara äldre är det lugnt med flytt.
Christer.
pionmarcus
08-05-2008, 16:34
jag har ett nytt pionproblem. en utav mina bondpioner blommade förra året. men jag hade planterat den fel så på höstkanten flyttade jag den men en stor jordklump så att inga rötter stack ut. men nu när mina pionblad öppnar sig så ser jag ingen knopp. vad är fel??
ingrids
08-05-2008, 16:39
Den kanske bara hoppar över ett år fast du tog väl hand om den. Växter är inte alltid tacksamma ...
Christer i Falköping
08-05-2008, 17:34
Som skrivits, de är inte alls tacksamma ibland. Men var lugn, förr eller senare startar den igen.
Christer.
Christer, jag behöver lite råd igen hur jag ska fortsätta med min stackars lilla pion. Jag har ju gjort som du sa, sedan vattnade jag lite på jorden med en sprutkanna och satte plastpåse över, precis som du sa. Nu har det gått en vecka, jorden är fortfarande lite fuktig. Plastpåsen är alltid lite immig på insidan. Nu ikväll har jag för första gången kollat pionen närmare, den ser exakt likadan ut som då för en vecka sedan. Lite trött, men ser inte ut att vara döende. Tror du att det fortfarande finns hopp ?
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
11-05-2008, 18:08
Ja, absolut. Känns jorden torr tycker jag du skall vattna lite. Fukten på påsen kan lura en. Fick ett pm från Pionmarcus där han berättat att han lyckats få en gren att rota sig. Så visst finns det hopp!
Christer.
Tack, Christer. Vattnas lite till, alltså.
Tepa
mollys_matte
15-09-2008, 13:21
Jippie nu hittade jag denna gammla tråden!
Skrev kanske i fel forum om pionen förut...
Tänkte göra som Christer sa flytta den eller räcker det kanske att fylla på ny jord?
Vad för jord ska jag välja då? Gödsla åt nu?!
Eller är det förtidigt att flytta den, ska man vänta till den vissnat? Den blev aldirig högra än 20 cm...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.