lillvilda
jag har detta i min nya trädgård! är det kirskål?? jag har hört att man iaf kan äta det, hur går man tillväga då för att tillaga den?

http://lillagronahuset.blogg.se/
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som kirskål. Själv brukar jag förvälla unga skott och sedan ex. göra soppa på den (samma recept som nässelsoppa bara byta ut nässlorna mot kirskål), i piroger, pajer och dyl kan man ta spenatrecept och byta ut den förvällda spenaten mot förvälld kirskål. Själv tycker jag lite muskot som krydda passar bra till kirskål precis som den gör till spenat.
lillvilda
åh tack för svaret! jag kanske ska ta mig ut och plocka lite av min omfångsrika odling då... thanks.gif
kirskålspaj lät gott..det kanske vore nått att prova. jag har nog kirskål så det räcker till alla recepten utan problem biggrin.gif
lillvilda
nu hoppas jag detta är kirskål för nu ahr jag varit ute å plockat den å tänkte slänga den i potatisgratängen. :-D nån mer med recept på detta ogräs?
jahi
Kaniner o marsvin gillar det, sen snacka min morbror om att man kunde göra stuvning av det åxå.
Jag tycker det luktar så illa när man rensar det så jag har aldrig blivit sugen.
Jag föredrar nässlor i så fall.
Smaklig måltid o berätta gärna hur det smaka i potatisgratängen för det e ju spännande, om det e du som provar först sick.gif
Margith
Om det är Kirskål du har på dina bilder har jag ingen aning om.
Men din fråga om hur man äter den, ställde jag bara häromdagen (i annan avdelning smile.gif )

Här är en länk till "min" tråd:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry825687

Bees recept på Kirskål stekt i olivolja med hackad vitlök och pinjenötter tycker jag låter kanon!!

Nästa vecka hoppas jag att min importerade kirskål ska dyka upp i min brevlåda, jag har alltså ingen crying.gif och sen får jag väl ransonera den så att vi inte äter upp alltihop, innan den haft en chans att sprida sig crazy.gif rotfl.gif
Monaxe
Visst är det Kirskål, i stort sett omöjligt att utrota...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon